مدیریت و اخلاق
دنیا امروزنیازمند مدیران با اخلاق است
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


اگر می‌خواهید در اوج بمانید، باید به همان اندازه سخت‌تر كار كنید.

مدیر وبلاگ : دکتر بهرام جاویدی نژاد
نظرسنجی
چه مطالبی را در وبلاگ بیشتر می پسندید












گفته می شود خطرناک ترین جمله این است: «من همینم که هستم.»

 در این جمله کوتاه می توانیم غرور، لجاجت، خودرایی، خودخواهی،

 درجا زدن و به تدریج راندن آدم ها از اطراف خود را حس کنیم.

 

اگر من و شما هم به طور غیرمستقیم یا ناخواسته این جمله در ذهن مان نقشی دارد،

 باید بسیار مراقب باشیم که از دام رکود، سکون و فسیل شدن رهایی یابیم

 

انسان های بزرگ حتی از کودکان هم درس می گیرند. اساتید خبره و

 باتجربه بیشتر از واژه «نمی دانم» استفاده می کنند.

 

دانشمندان توانمند در بسیاری از موارد می گویند: «در تخصص من نیست»

 و انسان های وارسته بیشتر اوقات سکوت می کنند و می گویند:

«نظر شما چیست؟»





نوع مطلب : روانشانسی، 
برچسب ها : من همینم که هستم،
لینک های مرتبط :
اتنا جاویدی نژاد
چهارشنبه 31 خرداد 1396

 

فردی چندین سال شاگرد نقاش بزرگی بود و تمامی فنون

 و هنر نقاشی را آموخت.استاد به او گفت که دیگر شما

 استاد شده ای و من چیزی ندارم ک به تو بیاموزم.

 

 

 شاگرد فکری به سرش رسید، یک نقاشی فوق العاده کشید 

و آنرا در میدان شهر قرار داد ، مقداری رنگ و قلمی در کنار آن 

قرار داد و از رهگذران خواهش کرد اگر هرجایی ایرادی 

می بینند یک علامت × بزنند و غروب که برگشت دید که

 تمامی تابلو علامت خورده است و بسیار ناراحت و افسرده 

به استاد خود مراجعه کرد .

 

 استاد به او گفت: آیا میتوانی عین همان نقاشی را برایم بکشی ؟

شاگرد نیز چنان کرد و استاد آن نقاشی را در همان میدان شهر قرار داد 


ولی این بار رنگ و قلم را قرار داد اما متنی که در کنار تابلو قرار داد این بود که

 : اگر جایی از نقاشی ایراد دارد با این رنگ و قلم اصلاح بفرمایید غروب برگشتند

 دیدند تابلو دست نخورده ماند. استاد به شاگرد گفت: همه انسانها قدرت انتقاد

 دارند ولی جرات اصلاح نه




نوع مطلب : روانشانسی، 
برچسب ها : انتقاد کردن،
لینک های مرتبط :
اتنا جاویدی نژاد
چهارشنبه 31 خرداد 1396

 

بعضی آدمها دنیا رو زیبا میکنند

آدمایی که هروقت ازشون بپرسی چطوری؟

میگن با تو حاااالم عاااالیه!!!

وقتی بهشون زنگ میزنی وبیدارشون میکنی!

میگن بیداربودم!

یا میگن خوب شد زنگ زدی...

وقتی میبینند یه گنجشک داره رو زمین غذا میخوره راهشون رو کج میکنن که اون نپره...

اگه یخ هم بزنن، دستتو ول نمیکنن بزارن تو جیبشون...

 

آدم هایی که با صد تا غصه تو دلشون بازم صبورانه پای درد دلات می شینن!

 

همینها هستند که دنیارا جای بهتری میکنند

آدمهایی که وقتی تصادفی چشم در چشمشان میشوی، فقط لبخند میزنند 

 

دوستهایی که بدون مناسبت کادو میخرند و میگویند این شال پشت ویترین انگار مال توبود...

یا گاهی دفتر یادداشتی، کتابی...

 

آدمهایی که از سرچهارراه، نرگس نوبرانه میخرند و با گل میروند خانه؛

آدمهاى پیامکهای آخرشب،

که یادشان نمیرود گاهی قبل ازخواب؛

به دوستانشان یادآوری کنند که چه عزیزند...

آدمهای پیامکهای پُرمهر بی بهانه،

حتی اگر با آنها بد خلقی و بی‌حوصلگی کرده باشی...

 

کسانیکه غم هیچکس را تاب نمی آورند و تو را به خاطر خودت میخواهند.

آدم هایى كه پیششان میتوانى لبریز از خودت باشى

 





نوع مطلب : روانشانسی، 
برچسب ها : بعضی آدمها دنیا رو زیبا میکنند،
لینک های مرتبط :
اتنا جاویدی نژاد
چهارشنبه 31 خرداد 1396

سرما باعث افزایش خشونت می شود :

محققان آمریکایی می‌گویند زنان در روزهای سردتر و کوتاه‌تر زمستان در مقایسه با سایر روزها خشونت بیشتری از خود نشان می‌دهند.
محققان دانشگاه ایندیانا در مقاله‌ای که در مجله Proceeding of the royal Academy منتشر شد در رابطه با مکانیسم‌ هورمونی و تاثیر آن در بروز خشونت در فصل سرد سال مشروح تحقیقات خود را منتشر کردند. 

این تحقیق در حال حاضر تنها روی همسترهای ماده انجام شده و به همین علت در مورد تاثیر سرما بر خلق و خوی مردان اطلاعاتی در دست نیست. به گفته متخصصان در تاریکی و در روزهای سرد و کوتاه، ملاتونین که هورمون تنظیم‌کننده ریتم بیولوژیک بدن است و به آن هورمون خواب هم گفته می‌شود، روی غدد فوق کلیوی تاثیر می‌گذارد و باعث ترشح DHEA می‌شود.
 این استروئید جنسی می‌تواند عامل بروز خشونت در پستانداران و انسان باشد.




نوع مطلب : روانشانسی، 
برچسب ها : سرما باعث افزایش خشونت می شود،
لینک های مرتبط :
اتنا جاویدی نژاد
چهارشنبه 31 خرداد 1396

 فعالیت هنری باعث ایجاد شادی در مغز می شود :


 یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد فعالیت هنری مسیر پاداش دهی در مغز را برای تولید احساسات شادی بخش تحریک می کند؛ اما حتی خط خطی کردن کاغذ و نقاشی بدون مهارت هم در این زمینه موثر است.

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی مدیکال نیوز تودی، علاوه بر یافته های مطالعه جدید محققان دانشگاه درکسل فیلادلفیا در امریکا، مطالعات گذشته هم نشان داده بود که کارهای هنری منافع فراوانی برای سلامت روان دارد.

یکی از این مطالعات تاکید داشت ۴۵ دقیقه نقاشی یا سایر فعالیت های هنری می تواند به کاهش شدید استرس کمک کند.

چنین یافته هایی باعث شد که بسیاری از افراد به نقاشی رو آورند و این امر به رونق کتاب های نقاشی و رنگ آمیزی در سال ۲۰۰۵ انجامید.

اما آنچه باعث می شود هنر این اندازه آرام بخش و لذت آفرین باشد، جای پرسش دارد. محققان دانشگاه درکسل در مطالعه ای جدید نشان دادند که هنر بر فعالیت مغز تاثیر می گذارد و از این جهت شادی آفرین است.

کار هنری جریان خون را در قسمت قدامی قشر مخ افزایش می دهد.

محققان در این مطالعه از ۲۶ فرد بزرگسال بین ۱۸ تا ۷۰ سال کمک گرفتند که هشت نفر از آنها هنرمند بودند. از همه افراد خواسته شد در سه فعالیت تولید هنر شامل رنگ آمیزی، نقاشی آزاد یا خط خطی کردن کاغذ به مدت سه دقیقه شرکت و بین هر یک از این فعالیت ها استراحت کنند.

فعالیت مغزی شرکت کنندگان در این مطالعه با استفاده از دستگاه طیف نگاری کارکردی نزدیک مادون قرمز رصد شد؛ این روش جریان خون را در قسمت های مختلف مغز ترسیم می کند.

محققان متوجه شدند, هر سه نوع فعالیت هنری به افزایش جریان خون در قسمت قدامی قشر مخ منجر شدند، اما در زمان استراحت جریان خون به حالت عادی برگشت.

این قسمت از مخ بخشی از مسیر پاداش دهی مغز را تشکیل می دهد و در تنظیم احساسات نقش دارد.

به گفته محققان، افزایش جریان خون در قسمت قدامی قشر مخ در زمان فعالیت هنری نشان می دهد این فعالیت ها احتمالا احساسات شادی و پاداش را برمی انگیزد.

آنها دریافتند که خط خطی کردن بیشترین میزان افزایش جریان خون را در قسمت قدامی قشر مخ دربر دارد و بعد از آن نقاشی آزاد و در نهایت رنگ آمیزی. با وجود این، تاثیر متفاوت هر یک از این فعالیت ها از نظر آماری قابل توجه نیست.

به گفته محققان، یافته های این تحقیق نشان می دهد که اگر می خواهید حال روحی تان بهتر شود، یک خط خطی سریع تاثیر اعجاب انگیز دارد.

آنها افزودند: این نوع نقاشی، کاری است که همه ما تجربه اش را داریم و می توان از آن به فعالیتی بدون نیاز به مهارت و قضاوت، خوشایند و آزاد تعبیر کرد.





نوع مطلب : روانشانسی، 
برچسب ها : فعالیت هنری باعث ایجاد شادی در مغز می شود،
لینک های مرتبط :
اتنا جاویدی نژاد
چهارشنبه 31 خرداد 1396

 

 

یک پژوهش جالب: هرچه سرتان شلوغ تر باشد، بهره وری تان بیشتر بالا می رود.

 

در یک پژوهش نشان داد شد که افرادی که خود را گرفتار و مشغول می دانند به طور متوسط زودتر از دیگران کارهای عقب افتاده شان را تمام می کنند. گفته می شود انجام ندادن کارها تا موعد زمانی مشخص باعث نوعی حس خجالت و ناامیدی در فرد می شود، این حس در افرادی که گرفتارند، با شدت کمتری ظاهر می شود و آنها می توانند با تمرکز و توان بیشتری کارشان را به اتمام برسانند.

 

افرادی که سرشان شلوغ بود به طور متوسط در حدود 25 روز کارهای عقب افتاده را تمام کردند و برای بقیه این مدت به حدود 37 روز رسید. پس اگر کار عقب افتاده زیاد دارید، تا می توانید سر خود را گرم کنید و کارهای بیشتری برای خود بتراشید، در این صورت احتمالا کارهای قبلی هم زودتر انجام می شوند.

 

دوستی می گفت اینقدر کار دارم که دیگر فرصتی برای استرس باقی نمی ماند، به نظر این گفته او از نظر علمی هم تایید می شود.

 

 






نوع مطلب : مدیریتی، 
برچسب ها : رابطه شلوغی کار و بهره وری،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
چهارشنبه 31 خرداد 1396

زیباترین قسم سهراب سـپهری:

 

به حباب نگران لب یک رود قسم، و به کوتاهی آن لحظه شادی که گذشت،

غصه هم میگذرد،

آنچنانی که فقط خاطره ای خواهدماند..

لحظه ها عریانند.

به تن لحظه خود،جامه اندوه مـپوشان هرگز...!!

 

زندگی ذره كاهیست،

كه كوهش كردیم،

زندگی نام نکویی ست،

كه خارش كردیم،

زندگی نیست بجز نم نم باران بهار،

زندگی نیست بجزدیدن یار

زندگی نیست بجزعشق،

بجزحرف محبت به كسی،

ورنه هرخاروخسی،

زندگی كرده بسی،

 

زندگی تجربه تلخ فراوان دارد، دوسه تاكوچه وپس كوچه 

واندازه یك عمر بیابان دارد.

 

ما چه کردیم و چه خواهیم کرد در این فرصت کم 





نوع مطلب : شعر و ادبیات، 
برچسب ها : سهراب سپهری،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
چهارشنبه 31 خرداد 1396

درمان اختلالات خوردن ازطریق نرم افزارهای روانشناسی :

خودنظارتی یا نظارت بر خود روشی است که در درمان اختلالاتِ 

خوردن استفاده می‌شود.

این روش شامل یادداشت‌کردن وعده‌های غذایی، تفکرات،

 احساسات و استفاده از مهارت‌های مقابله‌ای است, 

استفاده از مهارت‌های مقابله‌‌ای سالم می‌تواند به افراد کمک

 کند تا رفتارهای ناخواسته را بهتر کنترل کنند.

 در این نوشتار در مورد دو اپلیکیشن مبتنی بر خودنظارتی 

که در درمان اختلالاتِ خوردن استفاده می‌شود، صحبت 

خواهد شد.

این دو اپلیکیشن با تلاش دو زنِ جوان که یکی دانشجوی

 دکترای روانشناسی و دیگری فردی است که خود از

 اختلالاتِ خوردن رنج می‌برده و اکنون بهبود یافته است، 

برای کمک به بیماران دچارِ اختلالاتِ خوردن ایجاد شده است.

ثبت بهبودی (Recovery Record) : بهبودی از اختلالاتِ خوردن شامل تلاش و

 بازگشت‌های بسیار است و برنامۀ ثبت بهبودی

 یا Recovery Record برای کمک به افراد دچار بیماری‌هایِ 

خوردن طراحی شده است و به آن‌ها کمک می‌کند تا بر آنچه

 در دورانِ بهبودی اهمیت دارد، تمرکز کنند.

این برنامه، وعده‌های غذایی فرد و اینکه این وعده‌های غذایی

 چه احساسی در فرد ایجاد می‌کند، اینکه آیا فرد از این 

وعده‌ها به‌عنوان مکانیزم‌های دفاعی استفاده می‌کند 

و اینکه آیا فرد از این وعده‌ها لذت می‌برد را دنبال می‌کند.

این برنامه، سیستمی هوشمند برای مدیریت بهبودی 

افراد از انواع اختلالاتِ خوردن مانند بی‌اشتهاییِ عصبی 

و پرخوریِ عصبی ارائه می‌کند و همچنین این برنامه برای

 افرادی که دچارِ نگرانی‌هایی دربارۀ وزن و شکل بدنشان

 هستند، نیز مفید است.

فرد می‌تواند با اعضای زیادی از تیمِ درمانی و نه لزوماً

 یک نفر در ارتباط باشد.

این برنامه براساس چند دهه پژوهش بر روی درمانِ شناختی‌رفتاری

(CBT) و روش‌های خودنظارتی فراهم شده است





نوع مطلب : روانشانسی، 
برچسب ها : درمان اختلالات خوردن ازطریق نرم افزارهای روانشناسی :،
لینک های مرتبط :
اتنا جاویدی نژاد
چهارشنبه 31 خرداد 1396

 

در جنگ بین خواسته ها و باورها

همواره باورها پیروز میشن!

یعنی اگه شما خواسته ات اینه که پولدار بشی ولی باورت اینه

 که آدمای پولدار مغرورن، پولدار نمیشی!

اگه خواسته ات اینه که رژیم بگیری و لاغر شی ولی باورت 

اینه که رژیم گرفتن باعث بیماری میشه، لاغر نمیشی!

اگه خواسته ات اینه که تو شغلت موفق بشی ولی باورت 

اینه که آدمای موفق اون شغل، آدمای بدی هستن، تو موفق نمیشی!

باید باورهات و خواسته هات هم جهت باشن.

بررسی کن ببین چه خواسته هایی داری و چه باورهایی داری.

برای تغییر شرایطِ بیرونی، باید تغییرات رو از درون آغاز کرد.

 





نوع مطلب : اخلاقی، 
برچسب ها : جنگ بین خواسته ها و باورها،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
چهارشنبه 31 خرداد 1396

 

 

اهرم مالی (Leverage)

 

اهرم در علم مدیریت مالی به معنای روشی برای تکثیر کردن 

سود یا زیان است. به عبارت دقیق‌تر اهرم به معنی قرض کردن 

پول به منظور چندبرابر کردن درآمد حاصل از دادوستد است.

 

مثلاً فرض کنید ۱۰ سکه دارید و با آن معامله‌ای می‌کنید که

 یک سکه سود خالص برای شما به ارمغان می‌آورد. سپس 

به یک کارگزار رجوع کرده و ۹۰ سکه از او قرض می‌گیرید. 

این‌بار معامله مشابهی انجام می‌دهید اما این‌بار ۱۰۰ سکه وارد 

معامله می‌کنید و از این طریق ۱۱۰ سکه به‌دست می‌آورید. 

سپس ۹۰ سکه‌ای که قرض کرده بودید را به کارگزار پس

 می‌دهید، ۱۰ سکه اولیه‌تان را هم به جیب بازگردانده و ۱۰

سکه سود خالص در دست خواهید داشت. با این روش 

برای خود یک اهرم مالی ایجاد کرده‌اید.

 

روش‌های معمول کسب اهرم، قرض گرفتن پول، خریدن 

دارایی ثابت و استفاده از ابزار مشتقه است.

 

یک شرکت تجاری به اشکال مختلف (مثلاً در قالب فروش سهام)، 


برای موجودی اش اهرم می‌سازد. شرکتهایی که نسبت بدهی ها 


در آنها نسبت به دارایی ها عدد بزرگتری است، نسبت بدهی بزرگتری 

دارند و اصطلاحاً اهرمی تر هستند. از دیدگاه سرمایه گذاران هر


چه یک شرکت اهرمی تر باشد، پرریسک تر محسوب می شود




نوع مطلب : مدیریتی، 
برچسب ها : اهرم مالی (Leverage)،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
چهارشنبه 31 خرداد 1396


سنگینی تنهایی به‌خاطر جدایی از خود است

سنگینی تنهایی از نبودن دیگری نیست

آن‌که دلت برایش تنگ شده، خودت هستی

ما برهنه و تنها به‌دنیا می‌آییم، اما پر از حیرتیم

به کودکان بنگر که چگونه شادند

همیشه آماده‌اند تا چیزهای تازه را کشف کنند

و پُرند از شوق زندگی‌ با بزرگ شدن، در قوانین اجتماعی

و توقعات پدر و مادرمان ـ‌که از قضا ما را دوست هم دارند!‌ـ حبس می‌شویم

و آهسته آهسته خودمان را فراموش می‌کنیم

تو تنهایی دیگری تنهاست

حالا دو تنها با هم ملاقات می‌کنند

ماه عسل؛ شیرینی ملاقات با تنهایی دیگر است

و شوق این‌که دیگر تنها نیستی

دیر یا زود می‌فهمی که «حالا می‌خواهیم چه‌کار کنیم؟

اتفاق خاصی قرار نیست بیفتد.

او هم به‌اندازه‌ی من تنهاست حالا دو تنها با هم هستند»

دو زخم حتی اگر باهم باشند، نمی‌توانند به شفا و درمان هم کمک کنند

بنی‌آدم اعضای یک‌پیکرند هیچ انسانی جزیره‌ای جدا و دورافتاده نیست

همه‌ی ما به چیزی بی‌پایان و نادیدنی تعلق داریم وجودمان بی‌حد و مرز است

اینها تجربیات کسانی‌است که اول خودشان را دوست می‌دارند؛

طوری‌که می‌توانند چشم‌های‌شان را ببندند و در تنهایی شاد باشند

این یعنی مدی‌تیشن!

مدی‌تیشن یعنی شاد بودن در تنهایی

اگر در تنهاییت شاد باشی،

این شادی وجودت را پر می‌کند و از آن سرریز می‌شود

و دیگران را به شکل عشق در بر می‌گیرد

به عمق تنهاییت برو تحمل تلخی تنهایی، فقط با مدی‌تیشن ممکن است

تنهایی طعامی‌است که در دهان تلخ می‌نماید،

اما زمانی که به معده‌ات برسد، شیرین خواهد شد...





نوع مطلب : اخلاقی، 
برچسب ها : سنگینی تنهایی،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
چهارشنبه 31 خرداد 1396


معلمان در کلاس درس ، بخش زیادی از وقت خود را صرف مدیریت کلاس می کنند. مدیریت کلاس درس و فراهم کردن شرایط لازم برای فرایند یادگیری ـ یاددهی ، هنری است که علاوه بر داشتن دانش ، مستلزم تجربه و آگاهی از شیوه ی برخورد با دانش آموزان و اتخاذ تصمیم های به موقع و کاراست . در مقاله ی کوتاهی که در پیش دارید ، به بیست فن اشاره شده است که می تواند معلمان را در مدیریت بهتر کلاس یاری دهد.

 

۱)تشویق و تمجید دانش آموزان شلوغ : یکی از فنونی که به عنوان ابزاری موثر در اختیار معلمان است تشویق و تمجید است . البته تمجید عملکرد شاگردان ، با ارزش تر از تشویق آنان است. زیرا تشویق بدون برنامه ، باعث به وجود آمدن آموزشو پرورش سوداگرایانه  و ازبین رفتن ارزش آن می شود. هم چنین ، معلم می تواند با توجه به سن دانش آموزان ، از تقویت پته ای بهره ببرد و به این منظور از کارت های تلاش ، امتیاز و جایزه استفاده کند. البته بهتر است این فن به صورت فاصله ای و یا نسبی و متناوب استفاده شود؛ زیرا در این صورت اثر بخشی بیشترمی شود.

 

۲) تسهیل درس : اگر محتوای درس برای دانش آموزان قابل فهم تر و ساده تر بیان شود، قطعاً بهانه ی اعتراض از آنان گرفته می شود و ضمن یادگیری مطالب ، از حضور در کلاس نیز لذت خواهند برد و احساس انزجار و اجبار نخواهند کرد.

 

۳) کم و زیاد کردن تُن صدا : به منظور جلب توجه دانش آموزان و وداشتن آن ها به گوش دادن ، معلم باید با صدای یکنواخت صحبت نکند و متناسب با موضوع ، با کم و زیاد کردن تُن صدای خود، تمرکز دانش آموزان را به درس جلب کند.

 

۴) انجام حرکت های معنی دار : بین حرکت های معلم و یادگیری دانش آموزان رابطه ای مستقیم وجود دارد. به این معنا که هرچه حرکات هدفمند معلم در بین دانش آموزان کلاس درس بیشتر باشد ، معلم بر کلاس مسلط تر خواهد شد و دانش آموزان بیشتر به او توجه خواهند کرد ، در نتیجه ، یادگیری بهتر صورت می گیرد.

 

۵) تأکید روی بعضی از مفاهیم و کلمات : « نگاه کنید ، دقت کنید». این کلمات خیلی مهم اند و تکرار بعضی افعال و کلمات ، از جمله نکاتی هستند که به خاطر تاکید معلم ، توجه دانش آموزان را جلب می کنند .

 

۶) استفاده از ایما و اشاره : بعضی از ایماها و اشارات معلم مانند حرکات دست ، چشم ، ابرو ، دهان ، انگشتان و سر باعت تمرکز و دقت بیشتر دانش آموزان به محتوای آموزشی می شود.

 

۷) مکث های به موقع و هدفمند : برخی معلمان در حین توضیح مطالب و یا سخن رانی ، با مکث های به موقع چند ثانیه ای ، حواس دانش آموزان را به مفاهیم جلب می کنند . در نتیجه ، سرو صدای دانش آموزان کاسته و کلاس درس بهتر اداره می شود .

 

۸) تدبیر منفی : تدبیر منفی یکی از فنون خانواده درمانی است . در این روش ، معلم برای ساکت کردن دانش آموزان ، هنگامی که کلاس او شلوغ می شود، صدای خود را افزایش و طمین شادی را کاهش می دهد. هرچه قدر کلاس شلوغ تر باشد ، معلم با جدیت بیشتری این عمل را انجام می دهد تا سکوت کامل بر کلاس درس حکم فرما شود.

 

۹) نگاه های معنی دار : گاهی نگاه های معنی دار معلم به دانش آموزی که به درس توجه ندارد و یا سروصدا می کند ، باعث کاهش رفتار نابجای او می شود. هم چنین ، با عصبانیت نگاه کردن به دانش آموزانی که برای کلاس مزاحمت ایجاد کرده اند، باعث می شود آنان وادار شوند به درس های معلم گوش دهند.

 

۱۰) ضربه زدن به میز : گاهی معلم با ضربه زدن به میز یا تخته ی کلاس ، توجه دانش آموزان را به مطلب و مفاهیمی که ارائه می شود، جلب می کند.

 

بیست فن مدیریت کلاس درس

 

۱۱) تدوین قانون و مقرارت کلاس درس : تدوین قوانین کلاسی و تشریح آن برای دانش آموزان و آگاهی دادن به آن ها ، باعث ایجاد گرایش به اجرای نظم در کلاس و در نهایت موجب عملکرد مثبت فردی و گروهی می شود . لذا معلمان باید در روزهای اول شروع سال تحصیلی ، با کمک دانش آموزان ، به تدوین مقرارت کلاس اقدام کنند.

 

۱۲) مثبت بودن معلم : حُسن ظن و امید و انتظار به موفقیت دانش آموزان و یادگیری دروس در اعمال و نیت معلمان نمود پیدا می کند. بنابراین ، همیشه در خصوص همکاری دانش آموزان در کلاس درس و یادگیری مطالب مثبت برخورد کنید.

 

۱۳) حذف حرکات مزاحم : سروصدا ها و یا کارهایی را که دانش آموزان برای برهم زدن نظم کلاس درس آغاز می کنند را ـ تا به همه کلاس شیوع پیدا نکرده است ـ خنثی و حذف کنید.

 

۱۴) برگزاری جلسه ی اختصاصی : با دانش آموزانی که نظم کلاس را بر هم می زنند و سروصدا می کنند ، جلسه ای خصوصی بگذارید و یا بعد از کلاس درس ، در زنگ تفریح ، انتظارات خود را برای آن ها بازگو و همراه با آنان مشکل را بررسی کنید.

 

۱۵) نگاه عادلانه : برخورد و نگاه عادلانه و توجه به تک تک دانش آموزان ، باعث می شود شاگردان احساس کنند همیشه مورد توجه معلم قرار دارند. لذا کمتر به فعالیت های حاشیه ای می پردازند.

 

۱۶) استفاده از فناوری : ایجاد تنوع در تدریس و استفاده از انواع فناوری ، به خصوص فناوری اطلاعات ، ضمن جذاب کردن دروس و مفاهیم ، در کاهش حواس پرتی دانش آموزان نیز مومثر است .

 

۱۷) نادیده گرفتن : بعضی از رفتارهایی را که به صورت مخفیانه انجام می شود ، نادیده بگیرید تا نظم کلاس درس بخاطر پرداختن به آن برهم نخورد و قبح کارها شکسته نشود.

 

۱۸) ارتباط برقرار کردن : برقراری ارتباط دو طرفه باعث می شود در تمام طول زمان تدریس ، دانش آموزان با معلم ارتباط داشته باشند و وقت خود را صرف پارازیت های بی مورد نکنند .

 

۱۹) شناخت دانش آموزان : به هر میزانی که شناخت معلم از دانش آموزان بیشتر باشد ، به همان میزان ، در برخورد با تیپ های شخصیتی متفاوت آنان ، منطقی تر و عقلانی تر برخورد خواهد کرد.

 

۲۰) ایجاد انگیزه : بیان کاربرد دروس و اهداف درس و همچنین ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان ، می تواند در همکاری و مشارکت آنان در یادگیری دروس موثر باشد





نوع مطلب : روانشانسی، 
برچسب ها : 20 نکته برای نگهداری بهتر کلاس،
لینک های مرتبط :
اتنا جاویدی نژاد
سه شنبه 30 خرداد 1396

معلم عصبی دفتر را روی میز کوبید و داد زد :

سارادخترک خودش را جمع و جور کرد ، سرش را پایین انداخت

 و خودش را تا جلوی میز معلم کشید و با صدای لرزان گفت : بله خانم؟

 

معلم که از عصبانیت شقیقه هایش می زد ، به چشمهای سیاه

و مظلوم دخترک خیره شد و داد زد :

 ((چند بار بگم مشقاتو تمیز بنویس و دفترت رو سیاه و پاره نکن ؟ ها؟

 

 

فردا مادرت رو میاری مدرسه می خوام در مورد بچه ی

بی انظباطش باهاش صحبت کنم ))

دخترک چانه لرزانش را جمع کرد

بغضش را به زحمت قورت داد و آرام گفت :

خانوم

مادم مریضه

 اما بابام گفته آخر ماه بهش حقوق میدن

 اونوقت میشه مامانم رو بستری کنیم که دیگه از گلوش خون نیاد

اونوقت میشه برای خواهرم شیر خشک بخریم که شب تاصبح گریه نکنه

اونوقت

اونوقت قول داده اگه پولی موند برای من هم یه دفتر بخره

 که من دفترهای داداشم رو پاک نکنم و توش بنویسم

اونوقت قول می دم مشقامو بنویسم

معلم صندلیش را به سمت تخته چرخاند و گفت :

 بشین سارا

و کاسه اشک چشمش روی گونه خالی ش





نوع مطلب : روانشانسی، 
برچسب ها : معلم و سارا،
لینک های مرتبط :
اتنا جاویدی نژاد
سه شنبه 30 خرداد 1396

هرگز به آدم ها نخند !!

 

به سرآستین پاره ی کارگری که دیوارت را می چیند و به تو می گوید

 ارباب ، نخند !

 

به پسرکی که آدامس می فروشد و تو هرگز نمی خری ، نخند !

 

به پیرمردی که در پیاده رو به زحمت راه می رود و شاید چند 

ثانیه ی کوتاه معطلت کند ، نخند !

 

به دبیری که دست و عینکش گچی ست و یقه ی پیراهنش 

جمع شده ، نخند !

 

به دستان پدرت...

 

به جارو کردن مادرت...

 

به راننده ی چاق اتوبوس...

 

به رفتگری که در گرمای تیر ماه کلاه پشمی به سردارد...

 

به راننده ی آژانسی که چرت می زند...

 

به پلیسی که سر چهار راه با کلاه صورتش را باد می زند...

 

به جوانی که قالی پنج متری روی کولش انداخته و در 

کوچه ها جار می زند...

 

به بازاریابی که نمونه اجناسش را روی میزت می ریزد...

 

به پارگی ریز جوراب کسی در مجلسی...

 

به پشت و رو بودن چادر پیرزنی در خیابان...

 

به زنی که با کیفی بر دوش به دستی نان دارد و به دستی

 چند کیسه میوه و سبزی...

 

به هول شدن همکلاسی ات پای تخته...

 

به مردی که در بانک از تو می خواهد برایش برگه ای را پر کنی...

 

به اشتباه لفظی بازیگر نمایشی...

 

نخند ...

 

نخند که دنیا ارزشش را ندارد ...

 

که هرگز نمی دانی چه دنیای بزرگ و پر دردسری دارند:

 

آدم هایی که هر کدام برای خود و خانواده ای، همه 

چیز و همه کسند.

 

آدم هایی که برای زندگی تقلا می کنند...

 

بار می برند...

 

بی خوابی می کشند...

 

کهنه می پوشند...

 

جار می زنند...

 

سرما و گرما را تحمل می کنند...

 

و گاهی خجالت هم می کشند

 

خیلی ساده ... نخند دوست من!!!

 

هرگز به آدم ها نخند

 

خدا به این جسارت تو نمی خندد ؛ اخم میکند.

 

 






نوع مطلب : روانشانسی، 
برچسب ها : هرگز به آدم ها نخند،
لینک های مرتبط :
اتنا جاویدی نژاد
سه شنبه 30 خرداد 1396

شکم دردهای مداوم در کودکی، مهمترین عامل بروز اضطراب در بزرگسالی است :

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه وندربیلت تنسی

 کشور آمریکا می گویند بررسی های صورت گرفته نشان داده است 

که شکم دردهای مداوم در کودکی، مهمترین عامل بروز اضطراب

 در بزرگسالی است.

به گزارش سایک نیوز به نقل از سایت پزشکان بدون مرز،

گرچه اضطراب در کودکانی که اغلب دچار دل درد هستند معمول است، 

اما ممکن است اضطراب این کودکان تا بزرگسالی بعد از 

بهبود دل درد ادامه یابد.

پژوهشگران حدود ۳۳۰ کودک مبتلا به دل درد بدون دلیل خاص 

که سندرم درد کارکردی شکم FAPS نامیده می‌شود را با ۱۵۰

کودک بدون دل درد مقایسه کردند.

ارزیابی‌های روانشناسی در ۹ سال بعد به‌طور متوسط خطر 

اختلالات اضطراب را در افراد دچار دل درد دوران کودکی حدود 

چهار تا پنج برابر بیشتر نشان داد.

حدود ۵۰ درصد از افراد که دچار سندرم درد کارکردی شکم FAPS

دوران کودکی بودند در مقایسه با ۲۰درصد از افرادی که چنین 

شرایطی نداشتند اضطراب‌ اجتماعی، ترس و بقیه اختلالات 

اضطراب با رشد آنان افزایش یافته بود.

کودکانی که بدون دلیل از درد مدوام معده و شکم رنج می برند، 

۴۱ درصد بیشتر در معرض اختلالات اضطرابی وجود دارند. 

این کودکان به محض رسیدن به سنین جوانی، 

با مشکلات اجتماعی متعددی مواجه می شوند.

نتایج نشان می‌دهد بررسی اضطراب زمان دل درد در کودکان

 مهم است. محقق این تحقیق لین واکر، استاد بخش اطفال 

دانشگاه واندربیلت در نشویل تنسی اظهار کرد: نه تنها به دلیل درد، 

کودکان مضطرب هستند بلکه بعد از نبود درد هنوز اضطراب

 قابل توجه بالینی وجود دارد. ما نیاز به شناسایی توام درد 

واضطراب داریم تا بتوانیم به کودکان برای غلبه بر درد کمک کنیم.

دل درد در کودکان معمول است و عموما با رشد کودکان از 

بین می‌رود، اما می‌تواند موجب اختلال در زندگی عادی شود 

وکودکان را از حضور در مدرسه و بازی با دیگر کودکان محروم کند

 و موجب استرس بسیاری در کودکان شود.

همچنین دل درد کودکان موجب استرس والدین می‌شود وآنان

 فرزندان را وادار به ادامه فعالیت بجای استراحت در منزل می‌کنند.

وی در ادامه افزود: این درد واقعی نیست اما ممکن است مغز نتواند

 به حساسیت روده واکنش درستی بدهد.

نتایج همچنین حاکی ازافزایش افسردگی دوران بزرگسالی به 

دلیل دل‌درد‌های دوران کودکی است. در این تحقیق ۴۰ درصد از

 بزرگسالان با دل‌درد دوران کودکی دچار افسردگی در طول زندگی بودند.

وی گفت: شما نباید به دل درد به عنوان بیماری نگاه کنید بلکه باید 

جنبه عاطفی و روانی آن را در نظر داشته باشید و روشی برای درمان هر دو مورد بیابید.

طبق آخرین آمارگیری آمریکا، اختلالات دستگاه گوارش یکی از

 مهمترین دلایل بروز افسردگی و اختلالات روانی در بزرگسالان است.

متخصصان به والدین توصیه می کنند که فرزندان خود را هر ۶

ماه یک بار تحت آزمایش های گوارشی قرار دهند و از عدم وجود 

انواع انگل و التهابات روده در فرزندان خود اطمینان حاصل کنند .

یکی از مهمترین های توصیه های پزشکی در این زمینه توجه به 

تغذیه و عادت های غذایی تمام افراد خانواده است.

غذاهای آماده، چرب و پرنمک یکی از مهمترین دلایل ضعیف شدن 

معده در دراز مدت هستند.

نتایج این تحقیق در نشریه اطفال ( Pediatrics ) به چاپ رسیده است.

 

 






نوع مطلب : روانشانسی، 
برچسب ها : شکم دردهای مداوم در کودکی،
لینک های مرتبط :
اتنا جاویدی نژاد
سه شنبه 30 خرداد 1396


( کل صفحات : 8 )    1   2   3   4   5   6   7   ...   

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

تاریخ روز