مدیریت و اخلاق
دنیا امروزنیازمند مدیران با اخلاق است
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ

اگر می‌خواهید در اوج بمانید، باید به همان اندازه سخت‌تر كار كنید.

مدیر وبلاگ : دکتر بهرام جاویدی نژاد
نظرسنجی
به چه میزان از مطالب این وبلاگ راضی هستید؟

چگونه انسولین کشف شد

۱۶ مه ۱۹۲۱، مرد قوی‌‌‌هیکلی که بیشتر به دهقان‌‌‌ها شباهت داشت وارد یکی از آزمایشگاه‌‌‌های دانشگاه تورنتو گردید. این مرد جوان ۲۹ساله موسوم به دکتر فردریک بانتینگ (F.Banting) بود که بعدها به عنوان یکی از بزرگترین کاشفان جهان پزشکی شناخته شد.

چندی پیش او از دانشگاه تورنتو تقاضا کرده بود که یک آزمایشگاه، ده سگ و یک دستیار مجرب در رشته شیمی و فیزیولوژی را برای مدت دو ماه در اختیار او بگذارد. قبول تقاضای بانتینگ برای دانشگاه بسیار آسان بود زیرا بهای تجهیزات درخواستی او از چندصددلار تجاوز نمی‌‌‌کرد.

بانتینگ قصد داشت که بیماری کشنده و بی‌‌‌رحم دیابت (Diabetes) یا بیماری قند را مغلوب دانش جدید سازد. تا آن زمان، پزشکان بیشماری درباره این بیماری کاوش کرده بودند، ولی کوشش هیچ‌‌‌یک از آن‌‌‌ها در شناسایی منشأ این بیماری و معالجه آن به جایی نرسیده بود.

همکار و دستیار بانتینگ در این تجربیات بسیار مهم، دکتر چارلز بست نام داشت. دکتر بانتینگ برای آغاز تجربیات خود از بست تقاضا کرد که چگونگی تحصیل شیره پانکراس (Pancreas) را که توسط دانشمند فرانسوی به نام هدون در یک کتاب پزشکی به زبان فرانسه نوشته شده بود برای او ترجمه کند.

یک پزشک یونانی دوهزار سال پیش، مرض قند را به این صورت توصیف کرده بود:

«این یک نوع بیماری است که گوشت را آب کرده و به ادرار تبدیل می‌‌‌کند».

در بدن این بیماران، عاملی وجود دارد که از سوختن قند و تبدیل آن به انرژی ممانعت به عمل می‌‌‌آورد. بنابراین کمبود انرژی مبتلایان به بیماری قند، از ذخیره چربی و پروتئین بدن آن‌‌‌ها تأمین می‌‌‌گردد. علاوه بر اینها بیماری قند همیشه با عطشی شدید و دفع‌‌‌نشدنی همراه است. مقدار زیاد آبی که توسط بیماران نوشیده می‌‌‌شود به صورت ادرار شیرین از بدن آن‌‌‌ها دفع می‌‌‌گردد. یکی دیگر از علائم دیابت، اشتهای زیاد در اشخاص بیمار است.

قبل از کشف مهم دکتر بانتینگ، بیماری قند تنها به کمک رژیم غذایی بسیار شدید معالجه می‌‌‌شد که کار بسیار شاق و طاقت‌‌‌فرسایی بود و عملا تنها در بعضی از بیماران، آن هم به صورت ناقص پاسخ می‌داد.

دکتر بانتینگ همیشه خاطره مرگ دوست و همکلاسی‌‌‌اش که در ۱۶سالگی در اثر دیابت در گذشته بود به یاد داشت. همچنین خاطره مرگ خاله‌‌‌اش او را همیشه متأثر می‌‌‌کرد. خاله‌‌‌ی بانتینگ قبل از ابتلا به بیماری قند، زن قوی‌‌‌هیکل و چاق بود در حالیکه هنگام مرگ، وزنش به ۳۶ کیلو نیز نمی‌‌‌رسید.

در این زمان، بانتینگ ۲۲ سال داشت و آخرین امتحانات خود را برای دریافت دیپلم فیزیولوژی و بیوشیمی می‌‌‌گذرانید. بانتینگ در جوانی آرزو داشت که تحصیلات خود را در رشته الهیات انجام داده و کشیش شود، ولی بعداً پشیمان شده و رشته پزشکی را برای تحصیل خود برگزید.

هنگام تحصیل در دانشگاه، بانتینگ همواره دانشجوی ضعیفی به شمار می‌‌‌آمد. طی جنگ اول جهانی، بانتینگ در ارتش کانادا به عنوان جراح خدمت می‌‌‌کرد. به پاس شجاعت زیادش، عالی‌‌‌ترین نشان جنگی کانادا را به او دادند.

پس از خاتمه جنگ، دکتر بانتینگ به لندن آمد تا در این شهر به عنوان جراح ارتوپدیست کار کند ولی متاسفانه به هیچ‌‌‌وجه کار او نگرفت؛ به همین علت نامزدش از او جدا شد. چند ماه بعد، بانتینگ مطمئن شده بود که راه علاجی برای بیماری قند پیدا خواهد کرد. از این‌‌‌رو مطب و کتاب‌‌‌ها و تمام دار و ندار خود را فروخت تا با خیال راحت به بررسی‌‌‌های خود در این مورد بپردازد.

بانتینگ عقیده داشت که راز بیماری قند و همچنین داروی آن در غده پانکراس یا لوز المعده نهفته است. پانکراس غده‌‌‌ای است واقع در شکم و به رنگ زرد کمرنگ که کار آن ترشح شیر‌‌‌ه‌های گوارشی و همچنین ماده‌‌‌ای است که کار آن تنظیم قند خون می‌‌‌باشد.

تا قبل از کشف بانتینگ، دانشمندان از ترشح ماده مزبور توسط پانکراس بی‌‌‌اطلاع بودند. در سال ۱۸۸۹، یک دانشمند آلمانی برای پی‌‌‌بردن به اهمیت حیاتی پانکراس این غده را در بدن سگی قطع کرد؛ سگ مزبور بیش از دو سه روز زنده نماند.

نکته مهم اینکه یک روز بعد از قطع غده پانکراس، دانشمند مزبور مشاهده کرد که مگس‌‌‌های زیادی به روی ادرار حیوان جمع شده‌‌‌اند. دلیل این امر شیرین‌‌‌ بودن ادرار سگ بود، زیرا با قطع غده پانکراس، سگ به مرض قند یا دیابت دچار شده بود.

از اینجا نتیجه حاصل می‌‌‌شد که شیره پانکراس دارای عاملی است که کار آن تنظیم متابولیسم یا سوخت‌‌‌وساز قند می‌‌‌باشد. برای اثبات این موضوع، کارشناسان مجرائی را که شیره غده پانکراس را به روده‌‌‌ها می‌‌‌برد در بدن سگی مسدود ساختند. مدتی بعد غده پانکراس پژمرده و ضعیف‌‌‌ شد، ولی سگ به بیماری قند مبتلا نگردید. بنابراین با وجود مسدودبودن مجاری مزبور، ماده ضد دیابت همچنان توسط غده پانکراس شناخته شده و به طریقی وارد خون می‌‌‌شد.

سپس توجه دانشمندان به تعداد بیشماری سلول‌های مخصوص به نام سلول‌های جزیره‌ای یا islet شدند که در سرتاسر پانکراس پخش‌‌‌شده و توسط مویرگ‌‌‌هایی به هم مربوط بودند جلب شد.

آیا ماده مجهول ضد دیابت ساخته‌‌‌شده توسط این عنصر به جای روده مستقیماً داخل جریان خون نمی‌‌‌گردید؟

تعداد زیادی از کاوشگران برای اثبات این تئوری تحقیق کردند ولی کوشش آن‌‌‌ها نتیجه‌‌‌ای به بار نیاورد. دلیل این امر آن بود که بیشتر محققین برای به دست آوردن ماده ناشناخته، غده پانکراس سالمی را گرفته و آن را تحت فشار قرار می‌‌‌دادند. در نتیجه شیره‌های گوارشی با این ماده مخلوط شده و آن را مانند سایر پروتئین‌‌‌ها منهدم می‌‌‌ساختند. بانتینگ می‌‌‌دانست که با بستن مجاری ‌‌‌هادی شیره‌‌‌ گوارشی در پانکراس، سلول‌‌‌های ترشح‌‌‌کننده شیره‌‌‌های مزبور زودتر از جزیره‌‌‌های کوچک سلولی پژمرده شده و از بین می‌‌‌روند.

بانتینگ به این ترتیب با مسدودکردن مجاری فوق در بدن یک سگ مشاهده کرد که سلول‌‌‌های سازنده شیره‌‌‌های گوارشی ظرف ۶ تا ۷ هفته کاملاً از بین رفته و قدرت سازندگی خود را از دست دادند. در این حال بانتینگ به آسانی توانست ماده ناشناخته را به‌‌‌طور خالص به دست بیاورد.

بانتینگ ۵ سانتی‌‌‌متر‌‌‌مکعب از این ماده را در بدن سگی که با قطع غده پانکراس مبتلا به دیابت شده بود، تزریق کرد. سگ نامبرده در حال مرگ بود ولی با تزریق این ماده حالش بهبود یافت. در این حال لازم بود که خون حیوان تجزیه شود. با تجزیه خون معلوم شد که مقدار قند خون از ۲۰۰ میلی گرم در دسی‌لیتر قبل از آزمایش به ۱۲۰ میلی گرم در دسی‌لیتر کاهش یافته است. بعداً با ادامه تزریق، این رقم به ۹۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر که حد متعارف و معمول قند در خون است تنزل پیدا کرد. بانتینگ این تجزیه را در بدن سگ‌‌‌های بیشماری انجام داده و اغلب آن‌‌‌ها را نجات داد.

او این ماده مجهول را به مناسبت ترشح آن از سلول‌‌‌های جزیره‌‌‌ای (Isletine) نام‌‌‌گذاری کرده و سپس این نام را به انسولین (Insuline) تغییر دادند.

با این حال مانع بزرگی بر سر راه بانتینگ وجود داشت. بدین‌‌‌ترتیب که مقدار کل انسولین حاصل از یک پانکراس به طریق مذکور در فوق بسیار کم بوده و فقط برای زنده‌‌‌نگاه داشتن یک سگ مبتلا به دیابت به مدت یک روز کفایت می‌‌‌کرد در صورتی که میلیون‌‌‌ها افراد مبتلا به دیابت بایستی به کمک انسولین معالجه می‌‌‌شدند.

همکار بانتینگ از روی معلومات قبلی خود می‌‌‌دانست که پانکراس حیوانات به حالت جنینی به طور عمده از جزیره‌‌‌های سلولی تشکیل شده است. دلیل امر این است که جنین احتیاجی به شیره‌‌‌های گوارشی پانکراس ندارد، در صورتیکه انسولین لازمه حیات آن به شمار می‌‌‌رود. همچنین پانکراس گاو از لحاظ ذخیره‌‌‌ای انسولین غنی‌‌‌تر از پانکراس سگ می‌‌‌باشد، از این‌‌‌رو بانتینگ با استفاده از معلومات همکارش توانست مقدار بیشتری پانکراس به دست آورده و سگ‌‌‌های مورد آزمایش را مدت بیشتری زنده نگاهدارد.

بعدها آن‌‌‌ها توانستند انسولین را با روش‌‌‌های مخصوصی از پانکراس خوک، گوسفند و گاو ماده نیز به دست آورند.

هنوز مهم‌‌‌ترین و اساسی‌‌‌ترین مرحله آزمایش انجام نیافته بود. آن‌‌‌ها نمی‌‌‌دانستند که اثر انسولین در بدن انسان مبتلا به مرض قند چگونه است؟

در خانه‌‌‌ای در نزدیکی دانشگاه، پسربچه ۱۴ساله مبتلا به مرض قند بستری بود. وزن او از ۲۹ کیلوگرم تجاوز نمی‌‌‌کرد. علائم نشان می‌‌‌داد که بیشتر از چند روز از عمر آن کودک باقی نمانده است.

با این حال بانتینگ و همکارش برای جلب رضایت والدین بیمار جهت آزمایش دارو به روی بدن فرزندشان، مجبور شدند که جلوی چشمان آن‌‌‌ها چند قطره از انسولین را در بدن یکدیگر تزریق کنند. در مرحله اول آزمایش، معلوم شد که استعمال انسولین از راه دهان هیچ نتیجه‌‌‌ای ندارد.

روز بعد که یکی از روزهای ژانویه ۱۹۲۲ بود، نخستین تزریق انسولین در بازوی نحیف پسربچه‌‌‌ی مشرف به مرگ، توسط بانتینگ انجام گرفت. تجزیه خون مانند تجزیه‌‌‌ه‌های قبلی آن‌‌‌ها به روی سگ‌‌‌های مبتلا به دیابت، نقصان قند خون را نشان می‌‌‌داد.

چند روز بعد در مقابل دیدگان حیرت‌‌‌زده والدین پسربچه مریض، حال وی خوب شده و رنگ و رویش به حالت عادی بازگشت. این پسربچه ۱۳ سال دیگر زنده بود و در سال ۱۹۳۵ در اثر مرض دیگری درگذشت.

پس از این بیمار، صدهاهزار بیمار دیگر توسط انسولین از خطر مرگ نجات یافتند.

به پاس خدمت بزرگ بانتینگ به عالم بشریت، جایزه نوبل در رشته پزشکی در سال ۱۹۲۳ به او تعلق گرفت و او آن را با همکارش قسمت کرد. پارلمان سالیانه، ۷۵۰۰ دلار مواجب تعیین کرد که آخر عمر به او بپردازند. چند سال دیگر بانتینگ با همکارش در دانشگاه مشغول تحقیق بودند.

در سال ۱۹۳۴ لق سِر به بانتینگ هدیه شد. در سال ۲۰۰۴، او چهارمین شخصیت کانادایی برجسته تاریخ شناخته شد.

در فوریه سال ۱۹۴۱، بانتینگ در حادثه هوایی غم‌‌‌انگیزی درگذشت.

در سال‌های دهه ۱۹۵۰ ساختار آمینواسیدی انسولین توسط فردریک سانژر کشف شد، در سال‌های دهه ۱۹۶۰ برای نخستین بار انسولین به صورت مصنوعی ساخته شد تا اینکه در سال ۱۹۷۸، انسولین با استفاده از مهندسی ژنتیک با استفاده از باکتری‌های E. coli ساخته شد.

انسولینی که امروزه بیماران از آنها استفاده می‌کنند، انسولین نوترکیب تولید شده توسط مخمری به نام saccharomyces cerevisiae با باکتری E. coli است.

منبع: ویکی‌پدیا و مجله دانشمند سال ۱۳۴۴

نوع مطلب : علمی،
برچسب ها : چگونه انسولین کشف شد،
دوشنبه 28 اسفند 1396

کشف پنی‌سیلین توسط الکساندر فلمینگ اغلب به عنوان رویدادی تصادفی معرفی می‌شود. بر اسا س داستانی که همه‌ی ما شنیده‌ایم ، هاگ سرگردان کپکی از یک پنجره باز به آزمایشگاه فلمینگ راه یافت و روی محیط کشت بدون سرپوش باکتری‌ها قرار گرفت. سپس، فلمینگ متوجه ناحیه روشنی در محیط کشت شد که از کشته شدن باکتری‌ها خبر می داد. او بی درنگ به اهمیت درمانی این رویداد پی برد و به زودی پنی‌سیلین به عنوان دارویی جادویی شناخته شد.

خود فلمینگ نیز اغلب بر نقش شانس در کار خود تاکید کرده است . وی با وجود کسب جوایز و افتخارات بی شمار با فروتنی به دیگران یادآوری می کرد که : من پنی سیلن را اختراع نکرد ه ام طبیعت آن را اختراع کرده است و من فقط بر حسب اتفاق آن را کشف کردم . این نوع نگرش باعث پنهان ماندن حجم قابل ملاحظه ای از فعالیت های علمی شده است که به شناسایی کارایی پنی سیلین به عنوان یک داروی ضد باکتری انجامیدند. بدون تلاش های قابل تقدیر چندین محقق که مشاهده اولیه فلمینگ را دنبال کردند , بدون شک پنی سیلین یک کشف علمی بزرگ نمی شد .

فلمینگ نخستین دانشمندی نبود که اثرات ضد باکتری کپک را مشاهده کرد . در سال 1871 جوزف لیستر ، بنیانگذار ضد عفونی در جراحی ، دریافت کپک های موجود در یک نمونه ادرار از رشد باکتری ها جلوگیری می کنند. در سال 1875 جان تیندال به جامعه رویال لندن گزارش کرد که نوعی Penicillium باعث نابودی باکتری ها می شود. در 1877 لویی پاستور و جولس جوبرت مشاهده کردند که میکرو ب های هوازی می توانند از رشد باسیل سیاه زخم در نمونه ادراری که پیش تر ضدعفونی شده بود ، جلوگیری کنند .

در سال 1897 ارنست داچسن پایان نامه دکترای خود را درباره رقابت تکاملی میان میکرو ب ها به پایان رساند. پایان نامه او روی بر هم کنش بین E.Coli و Penicillium glaucum متمرکز شده بود. او گزارش کرد چگونه این کپک باکتری ها را در محیط کشت از بین می برد . به علاوه , چند جانور را به طور همزمان با این کپک و مقدار کشنده ای از باسیل تیفوئید آلوده کرد و نشان داد کپک از ابتلای آن ها به تیفوئید جلوگیری می کند. داچسن قصد داشت تحقیقات بیش تری در این زمینه انجام دهد , اما پس از اخذ مدرک خود به ارتش پیوست و پیش از آن که به دنیای پژوهش باز گردد ، بر اثر بیماری سل جان باخت.

فلمینگ ابتدا در سال 1928 عمل ضد باکتری پنی سیلین را مشاهده کرد . با وجود این , بررسی های بالینی را در این زمینه آغاز نکرد . به علاوه او تا س ا ل 1940 , از پنی سیلین به عنوان دارویی مفید برای درمان عفونت های انسان ی دفاع نمی کرد . شاید جذاب ترین بخش داستان کشف پنی س ی ل ی ن به عنوان دارویی جادویی ، رویدادهایی باشند که طی این وقفه 20 ساله , رخ دادند.

فلمینگ در سال 1928 در پی عوامل ضد باکتری بود و قابلیت پنی سیلین را در این زمینه مورد بررسی قرار داد. او دریافت که پنی سیلین برای جانوران سمی نیست و گلبول سفید نیز آسیب نمی رساند . به علاوه دریافت که اگر پنی سیلین از راه دهان مصرف شود , جذب نمی شود و اگر به فرد تزریق شود. پیش از آ ن که بتواند اثرات خود را بر جای گذارد از طریق ادرار دفع می شود . بنابراین از نظر او توان ضد باکتری پنی سیلین در مقایسه با ضد عفونی کننده ها ی مرسوم محدود بود.

فلمینگ پس از این آ ازمایش ها به ارزش پنی سیلین برای مطالعه روی باکتری های پی برد . همان طور که می دانید پنی سیلین از رشد گونه های خاص ی از باکتری ها جلوگیری می کند. بنابراین به محقق امکان کشت گزینشی گونه های دیگری از باکتری ها ( از جمله باکتری هایی که باعث آنفولانزا آکنه و سیاه سرفه می شوند ) را می دهد . تا دهه 1930 از پنی سیلین فقط به همین منظور استفاده می شد . البته پنی سیلینی که در این دوره تهی می شد ناخالص و فقط برای همین هدف مناسب بود و برای نابودی یک عفونت حاد در انسان به اندازه کافی قدرت نداشت . در این دوران فلمینگ تحقیقات خود را روی دسته دیگری از مواد ضد باکتری به نام سولف و نام ا ید متمرکز کرد.

نقش پنی سیلین برای درمان عفونت های انسان در آ زمایشگاه دیگری پی گیری شد که هووارد فلوری آ ن را اداره می کرد . در سال 1938 یکی از همکاران فلوری به نام ارنست چاین به منظور شناخت ن بهتر نحوه عملکرد عوامل ضد باکتری طبیعی ، تحقیقات خود را آ غاز کرد . وی سه ماده ضد باکتری طبیعی از جمله پنی سیلین را برگزید . مقاله فلمینگ ، که در سال 1929 منتشر شده بود ، سرنخ هایی به دست او داده بود .

تا سال 1939 چاین و فلوری آ زمایش های مقدماتی را برای سنجش توان درمانی پنی سیلین آ غاز کردند . اما آنان نمی توانستند این مساله را به راحتی بیازمایند ؛ تولید و خالص سازی پنی سیلین مشکل بود. فلوری نتوانست هزینه این کار را تامین کند. از طرف دی گ ر در آ ن سال ها جنگ جهانی دوم به اوج خود رسیده بود و برای تحقیق ی که اساس آن را هنوز حدس و گمان تشکیل می داد بودجه اضافی در دسترس نبود .

سرانجام اواخر سال 1939موسسه راکف ل ر امریکا هزینه این کار را تام ی ن کرد . آنان دز اواسط سال 1940 به اندازه کافی پودر پنی سیلین در اختیار داشتند تا آزمایش های خود را روی موش ها انجام دهند . پنی سیلین از مرگ چند موش که با مقادیر مرگباری از استرپتوکوک کشنده آلوده شده بودند ، جلوگیری کرد . بنابراین ، آنان آ زمایش ها را تکرار کردند و سپس برای به دست آوردن مقدار مناسب پنی سیل ی ن برای تزریق و دفعات آ ن ، تلاش خود را آ غاز کردند.

برای آن که پنی سیلین برای جلوگیری از عفونت در انسان نیز موثر باشد مقدار آن در مقیاس وزنی باید 3 هزار برابر آن چه باشد که در موش استفاده شد . محققان برای کشت کپک در مقیاس وسیع از تعداد زیادی قوطی بیس کو ئیت استفاده کردند . ستون های کروماتوگرافی امکان تخلیص را فراهم ساختند و به این ترتیب با تلاش یک گروه تحقیقاتی مرکب از دوپرفسور , پنج دانشجوی مقاطع تکمیلی و ده دستیا ر که چند ماه همه روزهای هفته را مشغول فعالیت بودند ، پنی سیلین خالص و به مقدار کافی برای درمان شش بیمار تهیه شد .

پس از این که کارایی پنی سیلین در درمان عفونت ها بین سال های 43-1942 به طور کامل به اثبات رسید ، تولید تجاری آن آغاز شد . درابتدا شرکت های دارویی هر ماه فقط توان تولید پنی سیلین مورد نیاز برای 200 بیمار را داشتند . دو سال بعد شرکت های داروسازی امریکا توانستند هر ماه برای درما ن 250 هزار بیمار دارو عرضه کنند .

دانشمندان ز ی ادی از جمله فلمینگ بر این باور بودند که شناسایی ساختمان شیمیایی پنی سیلین به شمیدانان امکان می دهد این ماده را به مقداری که از نظر اقتصادی به صرفه باشد ، به طور مصنوعی تولید کنند. اما پس از تعیین ساختمان شیمیایی پنی سیلین مشخص شد هزینه تولید مصنوعی آن به اندازه استخراج آ ن از کپک است . امروزه این دارو به صورت نیمه مصنوعی تهی می شود .

در سال 1945 فلمینگ ، چاین و فلوری به خاطر تلاش برای شناسایی و معرفی دارویی که جان بسیاری از سربازان را در جریان جنگ جهانی نجات داد به طور مشترک جایزه نوبل پزشکی دریافت کردند . آگاهی از تلاش های آنان به ما یاد آ وری می کند که :

1-کشفیات علمی حاصل تلاش محققانی ا ند که سال های زیادی از عمر خویش را صرف پی گیری مشاهداتشان می کنند ؛ مشاهداتی که خیلی ها با آن روبه رو می شوند اما به سادگی از کنارشان می گذرند .

2-کشف پنی سیلین یک اتفاق شانسی نبود . محققان زیادی از اثرات کپک بر محیط کشت باکتری ها آ گاه بودند اما فلمینگ مشاهده خود را پی گیر ی کرد . چاین و فلوری نیز با پشتکار خود راه را برای عرضه آن در داروخانه ها هموار کردند.

3-دانش فراتر از آن چیزی است که چشم می بیند . همیشه باید برای پی گیری مشاهدات آ ماده بود . فلمینگ پدیده ای شانسی را دنبال کرد که حتی همکارانش برای آن اهمیتی قائل نبودند او حتی نتیجه نهایی مهم آن را نیز حدس نمی زد.

منبع:

by Douglas Allchin Penicillin and Chance SHiPS Resource Center

نوع مطلب : علمی،
برچسب ها : کشف پنی‌سیلین توسط الکساندر فلمینگ،
دوشنبه 28 اسفند 1396

با دو روش بر بهانه های فقدان شانس غلبه کنید ....

1قانون علت و معلول را بپذیرید :

یک بار دیگر نگاه کنید به آنچه در ظاهر " شانس خوب " افراد نامیده می شود. چیزی بنام شانس پیدا نخواهید کرد بلکه تنها آمادگی ،طرح ریزی، و تفکر موفقیت زا را در مقدمه ی "خوش اقبالی " خواهید یافت.نگاه دوباره ای بیندازید به چیزی که در ظاهر " شانس بد " یک نفر خوانده می شود .اگر دقت کنید علل ویژه و مشخصی را کشف خواهید کرد. انسانهای موفق در برخورد با موانع به نتایج سازنده ای می رسند و به یاری آنها از موانع می گذرند اما افراد متوسط و ناموفق توان این را ندارند که از شکستهای خود درس عبرت بگیرند

2خیال بافی نکنید :

ماهیچه های ذهن خود را با رویای یک راه بی دردسر برای به چنگ آوردن پیروزی خسته نکنید .هیچکس به سادگی و از طریق شانس به موفقیت نمی رسد .موفقیت از طریق رعایت ضوابط و تسلط بر اصولی که آن را تضمین می کنند حاصل می شود برای بدست آوردن ترفیع در کار ،موفقیت و سایر موهبتهای زندگی ،روی شانس حساب نکنید. دادن چنین امتیازهایی در ردیف وظایف شانس نیست. در عوض بر تقویت قابلیتهایی که موجب موفقیت شما می شود تمرکز کنید.

برچسب ها : با دو روش بر بهانه های فقدان شانس غلبه کنید،
دوشنبه 28 اسفند 1396

آشنایی با تیک های عصبی و راهکارهای رفع آن :

تیک ها حرکات غیر اردای و انقباضات عضلانی ناگهانی بوده و حداقل بطور گذرا در درصد قابل توجهی از افراد دیده می شوند .

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: تیک های صوتی نیز بیشتر به صورت اصواتی مثل سرفه کردن، صاف کردن گلو، تیک هایی که به تازگی آغاز شده اند، اغلب نیاز به درمان ندارند.

توصیه مناسب به والدین و اطرافیان کودک مبتلا به تیک این است که توجهی به تیک ها نداشته باشند، چرا که تمرکز روی تیک، باعث تشدید آن می شود غرغر کردن، بالا کشیدن بینی و تظاهر می کند.

اکثر تیک هایی که تازه آغاز شده اند، مسیر محدود و گذرایی دارند و به سمت اختلال جدی تری پیش نمی روند و حداکثر در طی دوره های استرس آور عود می کنند.

معدودی از تیک ها بیشتر از یک سال طول می کشند.

تیک در مردها سه برابر بیشتر از زن هاست و تیکهای مزمن بیشتر بین سنین شش تا دوازده سالگی دیده می شود.

تیک می تواند با رفتارهایی نظیر بالا انداختن شانه ، پلک زدن، تنگ کردن چشمها، تکانهای تند سر یا شانه، شکلک در آوردن، تکان دادن سر به طرفین یا پایین آوردن سر و یا چین دادن بینی دیده شود.

این تیکهای حرکتی در دوران کودکی کاملاً معمول هستند. با آماری که انجمن روانپزشکی آمریکا گزارش داده است، پنج الی بیست و چهاردرصد از کودکان دارای نوعی تیک هستند.

شایع ترین نواحی از بدن که تیک های حرکتی در آنها دیده می شوند، عبارت اند از: سر و صورت و دست ها و بازوها و بیشترین حرکات به صورت چشمک زدن، شکلک در آوردن، چین دادن به پیشانی، بالا انداختن ابروها، پلک زدن زیاد، چرخش سر، پرتاب کردن دست ها و بازوها، بالا انداختن شانه و نیز تکان دادن پا و است.

تیکهای گذرا :

تیکهای حرکتی معمول که اغلب در حدود سه و نیم سالگی شروع می شوند به کودکان کمک می کنند تا انرژی عصبی را آزاد کنند. هفتاد و پنج درصد از کودکان این نوع تیک را در عرض شش ماه پست سر می گذارند.

اگر کودک شما گرفتار تیک شد، بهترین راه ، نادیده گرفتن آن است. هیچگاه او را سرزنش نکرده و یا تنبیه نکنید.

شما می توانید برای جلوگیری از تبدیل شدن این عمل به یک عادت، با تمرین کردن روشهای پیشگیرانه ، به کودکانتان کمک کنید ولی تیکهای گذرا نباید در برنامه ی کامل ترک عادت مورد توجه قرار گیرد.

تیکهای مزمن :

اگر تیک بیش از دوازده ماه ادامه یابد، تیک مزمن محسوب می شود.

تیکهای مزمن پایدار هستند و معمولاً انقباض ماهیچه در آنها بیش از حد و بسیار شدید است.

این تیکها مشخصاً به صورت حمله های دوره ای صورت می گیرند و غالباً شدت آنها ماه به ماه، روز به روز یا حتی ساعت به ساعت تغییر می کند. در حقیقت رفتار تیکی ممکن است برای هفته ها یا ماهها کاملاً محو شود اما دوباره ظاهر گردد.

علتها :

زمانی اعتقاد بر این بود که تیکها علامت بیرونی احساسات سرکوب شده و تعارضات و کشمکشهای درونی اند. امروزه در بسیاری از نقاط جهان آن را ترکیبی از عوامل محیطی و زیستی می دانند.

تقریباً در یک سوم موارد پایه ی ژنتیکی دارد اما در برخی حالات ممکن است این عادت از طریق تقلید به دست آید.

همچنین مشخص شده است که رفتارهای تیکی در زمان فشارهای عصبی افزایش می یابد که این امر به «تیک عصبی» منجر می شود.

در صورتیکه از وجود تیک های عصبی در کودکتان رنج می برید ، نکات زیر را مد نظر داشته باشید :

کاهش فشار روحی :

به لحاظ این که رفتارهای تیکی غالباً با فشار روحی تشدید می شوند، عناصری را در زندگی کودکتان جستجو کنید که ممکن است منشأ ناراحتی یا نگرانی او گردند. آیا آنان تلاش می کنند که از تکالیف مدرسه و درسها عقب نمانند؟ آیا انتظارات ورزشی آنان بالاست؟ آیا مشکلات زناشویی شما باعث پریشانی آنها می شود؟

برای کاهش تنش های احتمالی کودکان، تا آن جایی که ممکن است برای ایجاد آرامش و اطمینان و حذف موقعیتهای فشارزا بکوشید و با آنان رئوف و مهربان باشید.

تعداد تیک اغلب با کاهش فشار روحی، تقلیل می یابد.

در میان مسائل متفاوت تربیتی که بسیاری از خانواده ها را درگیر می کند، اختلالات خواب، شب ادراری، لجبازی، پرخاشگری و بروز تیک های عصبی در کودکان بخش عمده ای از شکایات والدین را تشکیل می دهد. بسیاری از این مسائل در مسیر روند تربیت و پرورش کودک طبیعی است و این والدین هستند که با ناآگاهی یا اتخاذ شیوه های نادرست، مشکلات را بزرگ می کنند. در واقع والدین با آن چه در ذهن خود دارند یا با مشورت از بزرگ ترها یا مشاهده شیوه های تربیتی دیگران سعی می کنند راه حلی بیابند.

در حالی که مهارت های فرزندپروری یادگرفتنی است و والدین باید به خاطر داشته باشند که راه حل تمامی مسائل و چالش های تربیتی را نمی دانند و باید با پرس وجو و یادگیری شیوه های فرزندپروری در حل مسائل مربوط به فرزند خود بکوشند. یکی از مسائلی که در بین کودکان بسیار شایع است تیک های عصبی است که نحوه مواجهه با آن در قطع و یا ادامه آن نقش مهمی دارد.

تیک های عصبی :

تیک به معنای انقباضات عضلانی سریع، تکراری و غیرارادی است و ممکن است به صورت صداهای قالبی، ناموزون و ناگهانی مشاهده شود. فرد نمی تواند در مقابل تیک ها مقاومت کند ولی می تواند در صورت آگاهی یافتن از آن ها تا حدودی تیک ها را مهار کند. تیک بر اثر استرس تشدید می شود و زمانی که فرد می خواهد به صورت ارادی آن را کنار بگذارد، کاهش پیدا می کند اما از بین نمی رود.

ویژگی های تیک های عصبی :

سرکوب تیک در کودکان برای چند دقیقه یا چند ساعت امکان پذیر است اما درمان آن زمان بر است. بیشتر کودکان یا از تیک های خود آگاهی ندارند و یا قادر به کنترل آن نیستند. تیک ها درزمان آرامش کودک یا وقتی مشغول انجام فعالیتی است، کمتر مشاهده می شود و فقط تیک های مزمن است که حتی هنگام خواب به سراغ کودک می آید. اختلالات مربوط به تیک در پسرها شایع تر از دخترها است و در تعاریف علمی سن شروع متوسط تیک از ۷سالگی تا ۱۸سالگی است و بین تیک و بیش فعالی، افسردگی، نافرمانی مقابله جویانه یا لجبازی و وسواس شباهت زیادی وجود دارد و یکی از این اختلالات ممکن است پیش زمینه بروز اختلال بعدی را فراهم کند.

:

راهکارهای رفع تیک عصبی :

در موارد زیادی خانواده ها بروز تیک را سرسری می گیرند و به آن اهمیت نمی دهند. البته این نکته مهم است که درباره تیک های گذرا بهترین راه بی اعتنایی است تا خود به خود رفع شود. اما اگر تیک مزمن با بی اعتنایی خانواده روبه رو شود، در زمینه تحصیل، کودک را با مشکل روبه رو می کند. تیک ها با گذشت زمان ممکن است تغییر شکل دهد وخانواده تصور کند تیک کودک رفع شده است؛ در حالی که برطرف نشده و فقط تغییر شکل داده است.

گاهی افراد در مواجهه با عوامل استرس زا یا تخلیه هیجانی یک سری رفتارهای قالبی بروز می دهند. این رفتارها، همان تیک های گذراست که در طول زمان به خودی خود رفع می شود. برای رفع تیک باید همواره ریشه های بروز تیک را شناسایی کرد. خوب است بدانید عوامل ژنتیکی، یک سری ناقل های شیمیایی و اختلال در آن ها، مواد مخدر و الکل که تیک های بویایی ایجاد می کند، اختلالات بیش فعالی، وسواس، افسردگی، بیماری های مزمن و عفونی، محیط های پرتنش و اضطراب ها و استرس های مزمن در بروز تیک موثر است.

باید علاوه بر این عوامل به فونتیک و ویژگی های ارثی کودک نیز توجه کرد. دقت داشته باشید که تشخیص تیک با متخصص روان شناس است. روان پزشکان ممکن است برای درمان تیک از دارو استفاده کنند و رفتار درمانی هم شیوه موثری برای درمان تیک است. در رفتار درمانی اصل بر این است که توجه و تمرکز مستقیم روی تیک کارساز نیست و لازم است والدین بدانند دستورهای تکراری آن ها تیک کودک را مقاوم تر می کند.

همچنین گاهی والدین شکایت می کنند که تیک کودک در برخی موقعیت ها تشدید می شود. به عنوان مثال کودکی که بددهنی دارد همیشه بددهن نیست و گاهی مواقع به این کار مبادرت می کند. در این موارد ما می گوییم که بددهنی کودک، تیک نیست بلکه لجبازی یا رفتارهای ناسازگارانه است. تیک باید مستمر و در موقعیت های مختلف تکرار شود و حداقل ۴هفته ادامه داشته باشد و تمامی تیک ها همراه با نوعی عصبیت است.والدین باید بدانند بچه های زیر ۶سال آگاهی درباره تیک ها ندارند و  نسبت به کاری که می کنند، فکر نمی کنند.

از سویی با توجه به سن کمی که دارند آن را زود فراموش می کنند. آن ها واکنش های دیگران نسبت به رفتارهای تکرارشونده خود را جالب می بینند و نسبت به رفتارهای خاص مثل شکلک درآوردن و چشمک زدن جذب می شوند و با الگوسازی و تقلید از آن چه در رفتار همسالان می بینند، به طور ناخودآگاه جذب تیک می شوند. بنابراین کودک به طور مستقیم از خانواده و محیط مهد تاثیر می پذیرد و لازم است چنانچه رفتار نادرست یا تیک عصبی در محیط پیرامون کودک وجود دارد، اصلاح شود تا به کودک منتقل نشود.۸۰درصد انواع تیک ها در مجموع به اضطراب مرتبط است، تیک نوعی واکنش عصبی فرد در مواجهه با اضطراب و استرس است.

بنابراین زیربنای عمده تیک ها اضطراب است و به همین دلیل است که به هنگام درمان متخصص باید ریشه تیک را شناسایی کند تا کوتاه ترین راه برای درمان انتخاب شود.

در این میان اختلال توره شدیدترین و مشهورترین نوع تیک در کودکان است که به صورت هم زمان تیک صوتی و حرکتی را با هم دارد. این اختلال نادر است و دارو درمانی در رفع آن یک اصل اساسی است.

در بروز این اختلال ناقل های عصبی تاثیرگذار است، به همین دلیل دارو برای رفع آن موثرتر است.

منبع : سایک نیوز

برچسب ها : آشنایی با تیک های عصبی و راهکارهای رفع آن،
دوشنبه 28 اسفند 1396

دوران مدرسه در آینده‌ی فرزندان‌مان چقدر تاثیر دارد؟

دانش‌آموزانی که به حضور در مدرسه ابراز علاقه می‌کنند، صرف‌نظر از بهره‌ی هوشی، از درآمد بالایی در ۵۰ سال بعد بهره‌مند می‌شوند. فارغ از بهره‌ی هوشی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی والدین یا سایر عوامل شخصیتی، دانش‌آموزانی که احساس مسئولیت می‌کنند، میزان علاقه‌شان به مدرسه کاهش پیدا نمی‌کند و مهارت‌های خواندن و نوشتن خوبی دارند، نه تنها در مدرسه نمرات خوبی کسب می‌کنند، بلکه در اکثر مواقع موفقیت‌های تحصیلی و شغلی را در دهه‌های بعدی زندگی خود تجربه می‌کنند. مقاله‌ی منتشر شده در مجله ‌ی Personality and Social Psychology بر این گفته‌ها مهر تایید می‌زند. دکتر «ماریون اسپنگلر» نویسنده‌ی ارشد از دانشگاه توبینگن، گفت: «محققان آموزشی، دانشمندان علوم سیاسی و اقتصاددانان، علاقه‌ی زیادی به صفات و مهارت‌هایی دارند که والدین، معلمان و مدارس در کودکان به‌وجود آورده و تقویت می‌کنند. این عوامل می‌توانند احتمال موفقیت در سال‌های بعد زندگی را ارتقا دهند. تحقیقات ما نشان داد که رفتارهای خاص در مدارس اثرات پایداری را بر سال‌های بعد زندگی فرد می‌گذارد.» اسپنگلر و همکارانش داده‌های جمع‌آوری شده توسط موسسه‌ی تحقیقاتی آمریکا را از مجموع ۳۴۶،۶۶۰ دانش‌آموز دبیرستانی در سال ۱۹۶۰ مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. البته فرآیند تحلیل به اینجا ختم نشد، زیرا داده‌های مربوط به ۸۱،۹۱۲ نفر از آن دانش‌آموزان در یازده سال بعد و ۱،۹۵۲ نفر از آنان در ۵۰ سال بعد نیز به بررسی رسید. در فاز اولیه دبیرستان، انواعی از نگرش‌ها و رفتارهای دانش‌آموزان از قبیل صفات شخصیتی، توانایی‌های شناختی، وضعیت اقتصادی اجتماعی والدین و عوامل جمعیتی اندازه‌گیری و بررسی شدند. بررسی‌های بعدی هم به مواردی از قبیل دستاورد تحصیلی، درآمد و پرستیژ شغلی پرداخت. مسئولیت‌پذیر بودن، علاقمندی به مدرسه و داشتن مشکلات کمتر در زمینه‌ی مهارت‌های خواندن و نوشتن همگی ارتباط معناداری با دستاورد تحصیلی و یافتن شغلی مناسب، به‌ترتیب پس از ۱۱ سال و ۵۰ سال داشت. اگرچه یافته‌های محققان لزوماً تعجب‌برانگیز نبودند، اما اسپنگلر خاطر نشان کرد که برخی رفتارهایی که دانش‌آموزان در مدرسه از خود نشان می‌دهند، می‌تواند موفقیت آنان را در سال‌های بعد زندگی‌شان پیش‌بینی کند. تجزیه و تحلیل بیشتر داده‌ها نشان داد که قسمت اعظمی از اثرات را می‌توان با دستاوردهای تحصیلی توضیح داد. رفتارها و خصوصیات دانش‌آموزان در صورتی که در مدرسه مورد تمجید قرار گیرد، پیشرفت تحصیلی آنان را در پی خواهد داشت. این پیشرفت هم با عواملی نظیر درآمد و پرستیژ شغلی در سال‌های بعد زندگی ارتباط دارد. بر اساس یافته‌ها، برخی رفتارها می‌توانند پیامدهای طولانی‌مدتی را برای زندگی افراد به همراه داشته باشند.

منبع: مجله علمی ایلیاد

برچسب ها : دوران مدرسه در آینده‌ی فرزندان‌مان چقدر تاثیر دارد؟،
جمعه 25 اسفند 1396

عوامل “کمتر شناخته ‌شده” زوال عقل:

آمارهای ببین‌المللی مرتبط با زوال عقلی حیرت آور است به طوری که در سراسر جهان حدود ۴۷ میلیون فرد مبتلا به این بیماری زندگی می‌کند و سالانه نزدیک به یک تریلیون دلار برای مراقبت از این افراد هزینه می‌شود. به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، در آمریکا به طور خاص حدود ۴.۵ میلیون نفر به زوال عقلی مبتلا هستند و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۱۴ میلیون نفر افزایش پیدا کند. زوال عقلی به مجموعه‌ای از علائم شامل از دست رفتن حافظه و مشکلات ارتباطی اشاره دارد که از تغییرات در مغز ناشی می‌شود. بسیاری از بیماری‌ها و عارضه‌ها می‌توانند موجب زوال عقلی شوند که شامل بیماری آلزایمر می‌شود. پیش‌تر تصور می‌شد که زوال عقلی و خصوصا آلزایمر بیماری قابل پیشگیری نیست اما با توجه به آمارهای تکان‌دهنده از شمار مبتلایان و بار مالی که این بیماری به بیمار، خانواده‌ها و نظام سلامت کشورها تحمیل می‌کند، هزینه‌های بیشتری صرف شناسایی عوامل زوال عقلی و راه‌های احتمالی کمک به پیشگیری از این بیماری شده است. علاوه بر این اگرچه برخی فاکتورهای خطرزا از قبیل ژن قابل تغییر و اصلاح نیستند اما دیگر تغییرات کوچک در سبک زندگی به پرورش و تغذیه مغز کمک می‌کند. در این مطلب به برخی از فاکتورهای خطرزا در بروز زوال عقلی اشاره شده که به شرح زیر است: خر و پف کردن: نتایج بررسی انجام گرفته در سال ۲۰۱۷ نشان داد نوعی بیماری خواب به نام آپنه انسدادی با خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است. بر اثر این عارضه در هنگام خواب، نفس کشیدن برای لحظاتی دچار مشکل می‌شود. این اختلال‌های کوچک می‌تواند تامین اکسیژن ارگان‌های حیاتی را کاهش دهد و با فشار خون بالا و بیماری قلبی مرتبط است. همچنین مطالعه جدید نشان می‌دهد این شرایط می‌تواند با عملکرد ضعیف‌تر شناختی و خطر فزآینده زوال عقلی مرتبط باشد. نوشیدن نوشابه رژیمی: در حالیکه همه بی تردید می‌دانیم نوشابه برای سلامتی خطر دارد مطالعه اخیر شواهد محکمی ارائه کرد که نشان می‌دهد مصرف نوشابه رژیمی ممکن است حتی بیشتر از نوشابه‌های معمولی خطر زوال عقلی را افزایش دهد. پایین بودن سطح تحصیلات و از دست دادن قدرت شنوایی: شیوه زندگی تاثیر چشمگیری بر زوال عقلی دارد. نتایج یک گزارش نشان داد از یک سوم موارد زوال عقلی می‌توان با اصلاح سبک زندگی پیشگیری کرد. همچنین برخی از فاکتورهای خطرزا از قبیل پایین بودن سطح تحصیلات، از دست دادن قدرت شنوایی در میانسالی و انزوای اجتماعی نیز مانند استعمال دخانیات، چاقی و فشار خون بالا در این زمینه خطرزا هستند. مکمل‌های کلسیم: اگرچه کلسیم به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند طی چند سال گذشته مصرف این مکمل‌ها بحث برانگیز بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که دچار سکته مغزی بوده و از مکمل‌های کلسیم مصرف کرده‌اند هفت برابر بیش از افراد دیگر احتمال دارد دچار زوال عقلی شوند. در این مطالعه تنها رابطه بین مکمل‌های کلسیم و زوال عقلی پیدا شده و رابطه علت – معلولی مورد تایید قرار نگرفته است. احساس گیجی: در برخی مواقع ممکن است در حالت ایستاده احساس گیجی و منگی داشته باشید. اگرچه برخی افراد بیشتر دچار این حالت می‌شوند و می‌تواند نشانه افت فشار خون باشد اما در واقع در این مواقع و هنگام ایستادن، مغز ذخیره قوی لازم را دریافت نمی‌کند. بررسی انجام گرفته روی افراد بزرگسال نشان داد افت فشار خون خطر ابتلا به زوال عقلی را تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد. اختلال کم توجهی – بیش فعالی (ADHD): نتایج مطالعه اخیر حاکی از آن است که افراد بزرگسال مبتلا به این اختلال بیشتر احتمال دارد در دوران بعدی زندگی‌شان به نارسایی شناختی و زوال عقلی مبتلا شوند. قلب ناسالم: ارتباط بین قلب و ذهن به خوبی مورد تایید قرار گرفته و بررسی‌ها نشان می‌دهد حفظ سلامت قلب به بهبود وضعیت مغز کمک می‌کند. در واقع این ارتباط به سلامت عروق بستگی دارد. آنچه که مانند دیابت به رگ‌های خونی آسیب می‌زند نه تنها خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد بلکه می‌تواند احتمال ابتلا به زوال عقلی را بیشتر کند. کاهش خواب در حالت حرکت سریع چشم‌ها (RME): مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان داد افراد بزرگسالی که زمان کمتری را در حالت حرکت سریع چشم‌ها در خواب هستند بیشتر احتمال دارد در یک دوره زمانی ۱۲ ساله به زوال عقلی مبتلا شوند. خواب REM بخشی از چرخه خواب است که با سطح بالایی از فعالیت مغز شناخته می‌شود و بیشتر رویا دیدن‌ها در آن زمان اتفاق می‌افتد. وارد شدن ضربه به سر: شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد وارد شدن ضربات مکرر به سر می‌تواند به بیماری جدی مغزی منجر شود. اما آنچه کمتر شناخته شده این است که چگونه آسیب‌های وارد شده به سر با دیگر انواع زوال عقلی از قبیل آلزایمر مرتبط است

برچسب ها : عوامل “کمتر شناخته ‌شده” زوال عقل،
جمعه 25 اسفند 1396

از علائم اولیه بیماری آلزایمر چه می دانید؟

بیماری آلزایمر یکی از هولناک ترین بیماری های عصر ما است. اما با تشخیص به موقع بیماری، بهبود زندگی بیمار ممکن خواهد بود. در ادامه به یازده رفتاری می پردازیم که با بروز بیماری آلزایمر مرتبط هستند. بیماری آلزایمر چیست؟ در مغز یک انسان سالم ۱۰ بیلیون نورون وجود دارد که سیگنال های الکتریکی را به اعضای داخلی بدن و ماهیچه های آن انتقال می دهند. بیماری آلزایمر ارتباط میان نورون ها را از بین می برد و به این ترتیب موجب اختلال در عملکرد آن ها و مرگ سلول های مغزی می شود. از این زمان مغز شروع به تحلیل رفتن می کند. بیماری آلزایمر ابتدا روی قشر مخ و همچنین بخش هایی از مغز اثر می گذارد که مسئول عملکرد حافظه و زبان هستند. در نهایت بخش اعظم مغز دچار آسیب می شود و شخص مبتلا به تدریج توانایی خود برای انجام کارهایش به طور مستقل را از دست می دهد.

۱- برنامه ریزی، پاسخ به سوالات امتحان و کار با اعداد برای فرد دشوار می شود شخص در انجام برنامه ریزی و کار با اعداد به سختی قادر به تمرکز است. برای این اشخاص آماده کردن یک دستور غذای معمولی، محاسبه ی مخارج ماهانه و تعیین زمان لازم برای انجام کارها دشوار است.

۲- انجام کارهای روزانه ی خانه و وظایف شغلی دشوار می شود و فرد به تلاش بسیار بیشتری نیاز دارد افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا هستند قادر نیستند کارها و فعالیت های روزانه ی خود را به آسانی انجام دهند. گاهی شخص سعی دارد از مسیری همیشگی به خانه برود اما ناگهان در شهر گم می شود یا قادر نیست به خاطر بیاورد بازی مورد علاقه اش را چطور باید بازی کند.

۳- احساس اضطراب در فرد افزایش می یابد و علائم افسردگی در او بروز پیدا می کند اضطراب یکی از علائم افسردگی و همچنین از علائم اولیه و احتمالی بیماری آلزایمر است. افزایش احساس اضطراب با بالا رفتن میزان آمیلوئید بتا در مغز مرتبط است. پلاک های آمیلوئیدی (پلاک هایی سمی که در کار و ارتباط نورون ها اختلال ایجاد می کنند) اغلب در مغز افرادی شکل می گیرد که مبتلا به آلزایمر پیشرفته هستند و می توانند منجر به زوال عقل شوند.

۴- تشخیص زمان دشوار می شود و شخص به تدریج کنترلش را از دست می دهد افراد مبتلا به آلزایمر درک خود از زمان را از دست می دهند. تشخیص آنکه چه روزی از هفته، چه وقتی از سال یا چه دوره ی زمانی است برای شخص دشوار است. آن ها به ندرت می توانند میان گذشت نیمی از ساعت و سپری شدن چندین ساعت تمایز قائل شوند اما متوجه هستند در حال حاضر چه می گذرد. آن ها اغلب فراموش می کنند چطور به یک مکان رسیده اند.

۵- درک شخص از تصاویر و روابط فضایی اشیاء دچار دگرگونی می شود در بعضی اشخاص اختلال در بینایی می تواند از علائم اولیه ی بیماری آلزایمر باشد؛ به گونه ای که ممکن است خواندن، تمرکز روی متن، تخمین فاصله یا تشخیص رنگ ها برای شخص دشوار باشد.

۶- در گفتار و برقراری ارتباط اختلال به وجود می آید علائم بیماری آلزایمر در ارتباطات فرد آشکار می شوند، مثل توقف های ناگهانی فرد در میانه ی گفتگو، دشوار بودن خلاصه کردن یک داستان برای شخص و تکرار دوباره ی یک ماجرا به دلیل اینکه فرد فراموش می کند قبلا آن را تعریف کرده است. علاوه بر این، اگر شخص در صحبت هایش از کلمات اشتباه یا ساختگی به جای کلمات معمول استفاده می کند، این مسأله هم می تواند از علائم آلزایمر باشد.

۷- فرد اغلب مواقع وسایل را گم می کند و قادر نیست کارهایی را که انجام داده به خاطر بیاورد افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در اغلب مواقع وسایل را در جایی غیر معمول می گذارند، آن ها را گم می کنند یا نمی توانند کارهایی را که قبل از گم شدن وسیله انجام دادند به خاطر بیاورند. به همین دلیل، دائما تصور می کنند از آن ها دزدی می شود.

۸- علاقه ی شخص به انجام وظایف شغلی، سرگرمی ها و برقراری ارتباط از بین می رود با بروز بیماری آلزایمر، فرد به تدریج از فعالیت های معمول، سرگرمی ها، ورزش و فعالیت های فرهنگی امتناع می کند. او دیگر بازی تیم مورد علاقه اش را تماشا نمی کند، از ملاقات با دوستانش خودداری می کند، به جلسات ورزشی اش نمی رود یا سرگرمی های قدیمی اش را بی دلیل رها می کند.

۹- روحیه و ویژگی های رفتاری فرد دچار تغییر می شود روحیه و خصوصیات اشخاص مبتلا به آلزایمر گاهی می تواند بی هیچ دلیل مشخصی دچار تغییر شود. آن ها ناگهان هراسان، مضطرب، خجالت زده، افسرده و بد گمان می شوند یا به سادگی و بر سر موضوعی کم اهمیت از کوره در می روند.

۱۰- انجام مقایسه و تصمیم در مورد ارزش وسایل برای فرد دشوار می شود تصمیم گیری برای افراد مبتلا به آلزایمر امری دشوار است. به عبارت دیگر، فرد در ارزیابی قیمت یک کالا و ارزش حقیقی آن دچار مشکل می شود. به همین دلیل است که بعضی اشخاص قربانی کلاهبرداران می شوند. بروز مشکل در ارزیابی بر ظاهر فرد هم اثر می گذارد؛ به گونه ای که شخص از توجه به خود، شانه کردن موها یا رعایت نکات ساده در بهداشت شخصی دست می کشد.

۱۱- حافظه ی فرد اغلب به درستی عمل نمی کند و او چگونگی کار با دست ها و پاها در فعالیت های معمولش را فراموش می کند یکی از نشانه های آشکار بیماری آلزایمر اختلال در حافظه است؛ به گونه ای که به خاطر سپردن و یادگیری اطلاعات جدید برای شخص دشوار می شود. از طرفی دیگر، مهارت هایی که در طولانی مدت کسب شده بودند به تدریج از دست می روند، مثل توانایی دوچرخه سواری، بافتن یا نقاشی کردن. اما چه رفتارهایی در افراد سالخورده طبیعی است و نشانه ی بیماری آلزایمر محسوب نمی شود؟ فرد گاهی مسائلی را برای مدتی کوتاه فراموش می کند. شخص گاهی در خصوص نام افراد دچار اشتباه می شود. گاهی پیدا کردن کلمات مناسب یا توصیف و نامگذاری یک چیز برای فرد دشوار می شود. شخص فراموش می کند امروز چه تاریخی، کدام روز هفته یا چه ماهی از سال است. عکس العمل های فرد دچار تأخیر است. شخص برای یادگیری مهارت های جدید و انجام کارهای پیچیده، به زمانی بیشتر از قبل نیاز دارد.

منبع: بهداشت نیوز

برچسب ها : از علائم اولیه بیماری آلزایمر چه می دانید؟،
جمعه 25 اسفند 1396

شخصیت شما چه تاثیری بر سلامت شما دارد؟

به گزارش سایک نیوز به نقل از سلامت نیوز، نوع شخصت افراد بر روی سیستم ایمنی و سلامت شما تاثیر می گذارد که در ادامه به انواع شخصیت و تاثیر آن بر سلامت می پردازیم.

۱. افراد برون گرا :

افرادی که دارای روابط اجتماعی هستند و بیشتر در اجتماع ظاهر می شوند، دارای سیستم ایمنی قوی تری هستند که محققان نمی توانند دقیقا علت این مسئله را توضیح دهند. طی پژوهشی که در این زمینه انجام شد مشخص شد افرادی که زمان بیشتری را با دیگران سپری می کنند، کمتر دچار سرماخوردگی می شوند.

۲. افراد نارسیست یا خود شیفته :

افرادی که احساس می کنند سزاوار رفتارهای خاصی هستند و انتظار دریافت منفعت از دیگران دارند بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری هایی مانند مشکلات قلبی هستند. محققان معقدتد علت بروز این مشکل احتمالا به دلیل بالا رفتن سطح هورمون کورتیزول cortisol است. هورمون کورتیزول هورمونی است که در زمان بروز استرس ترشح می شود. در افراد نارسیست حتی در وضعیتی که مضطرب نباشند هم این هورمون ترشح می شود. این مشکل در بین خانم های نارسیست رایج نیست.

۳.افراد خوشبین :

داشتن دیدگاه مثبت نسبت به زندگی باعث بهبود کلی وضعیت سلامت جسمی می شود. این افراد اگر مریض شوند دیدگاه مثبت و خوشبینی آنها به مقابله کردن با بیماری کمک می کند، همچنین این افراد زندگی بهتری دارند. بررسی ها نشان داده اند که افراد خوشبین راحت تر بیماری خود را قبول می کنند و سعی می کنند در موقعیت های سخت شادی و طنز را پیدا می کنند.

۴.افراد بدبین :

برخی بررسی ها نشان داده اند افرادی که بدبین و ناراحت هستند، کمتر تمایل به مصرف داروهایی دارند که پزشک تجویز می کند. اما برخی بررسی های دیگر نشان داده اند که اگر شما انتظار بدترین را داشته باشید، بیشتر مراقب وضعیت جسمی خود خواهید بود.

۵. افراد منعطف و بساز :

محققان این افراد را به عنوان شخصیت های کنجکاو، اجتماعی و دارای روحیه همکاری توصیف می کنند. اگر این ویژگی ها شبیه به ویژگی های شخصیتی شماست، بیشتر تمایل به ورزش کردن، تعامل داشتن با دنیای اطراف خود و انجام فعالیت هایی دارید که مغزتان را به چالش می کشد، از جمله حل جدول. بررسی ها نشان داده اند که انجام این فعالیت ها به شما کمک می کند از لحاظ ذهنی فعال تر و هوشیارتر بمانید.

۶. افراد خویشتن دار و بردبار :

ممکن است این ویژگی را به عنوان یک رویکرد روحی نسبت به دنیا در نظر بگیرید و نوعی تاکید بر استقلال و شکایت نکردن در مواجهه با مشکلات است. اما اگر به خاطر این ویژگی شخصیتی، به جای کمک گرفتن از دیگران در مواقع بروز مشکل و سختی سعی در تحمل سختی داشته باشید، مطمئن باشید دچار مشکل خواهید شد.

۷. افراد با وجدان :

این ویژگی شخصیتی باعث بهبود سلامت و افزایش طول عمر می شود، چرا که افراد با وجدان خوب تصمیم می گیرند. افرادی که دارای این ویژگی شخصیتی هستند، غذای سالم می خورند و ورزش می کنند، کمتر به سمت کشیدن سیگار و مصرف مواد مخدر می روند، الکل مصرف نمی کنند و فعالیت های غیر سالم کمتر انجام می دهند. به علاوه این افراد از لحاظ مالی بهتر هستند و روابط پایدارتری دارند که تمام این عوامل به بهبود سلامت افراد کمک می کنند.

۸. افراد بی احتیاط و هیجانی :

این ویژگی شخصیتی انجام بسیاری از فعالیت های ناسالم را در پی دارد، از جمله مصرف الکل و سو مصرف مواد و برخی اعتیادهای رفتاری مانند اعتیاد به قمار بازی. این رفتار در مردان با بروز زخم معده همراه است، اما برای اطمینان نیاز به تحقیقات بیشتری است.

۹. افراد مضطرب :

افرادی که عصبی هستند یا دارای تنش می باشند، ببش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری ها و مشکلاتی هستند، از جمله سکته مغزی و بیماری قلبی. به علاوه سطح بالای غم و نگرانی نقش مهمی در بروز سردردهای تنشی و میگرن دارد.

۱۰. افراد توانمند :

این افراد رفتار خود را راحت تر کنترل می کنند و در نتیجه در حفظ سلامت خود موفق تر هستند. به عنوان مثال داروهای تجویز شده توسط پزشک را درست و به موقع مصرف می کنند. اما این ویژگی می تواند تاثیر معکوس هم داشته باشد. اگر به اعتماد به نفس بالایی برای تصمیم گیری در مورد سلامت خود داشته باشید در حالیکه اطلاعات زیادی ندارید، دچار مشکل خواهید شد.

۱۱. افرادی که دارای شخصیت ناسازگار و خصومت آمیز هستند :

این افراد بیش از دیگران دچار مشکلاتی مانند بیماری قلبی می شوند. به علاوه محققان دریافته اند سطح بالای عصبانیت و خشم فرد را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هایی مانند میگرن قرار می دهد. سایر بیماری هایی که در این افراد بیشتر به چشم می خورد عبارتند از: فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و پرخوری عصبی

منبع : سایک نیوز

برچسب ها : شخصیت شما چه تاثیری بر سلامت شما دارد؟،
جمعه 25 اسفند 1396

می خواهم پشت ویترینت را ببینم!

دوبار در امتحان اصلی دبستان رد شد، سه بار در آزمون دبیرستان و دوبار هم در آزمون ورودی دانشگاه مردود شد. فکر نکنید مردود شدن وی عادی بود، نه! نمره او افتضاح بود. در امتحان ورودی کالج، در درس ریاضی نمره 1 از 120 گرفت!!

جالب این است که با چنین سابقه ای، اعتماد به نفس کافی هم داشت و برای ورود به دانشگاه هاروارد –رتبه یک دانشگاه های جهان  اقدام کرد و البته رد شد. اما دوباره اقدام کرد. وی توسط دانشگاه هاروارد 10 بار رد شد!! اما برای او مساله ای نبود. او به دانشگاه دیگری رفت و لیسانس زبان انگلیسی گرفت.

بعد آنکه فارغ التحصیل شد او برای 30 شغل درخواست فرستاد. اما برای هیچ کدام از آن شغل ها پذیرفته نشد. حتی برای افسر پلیس شدن درخواست داد. اما آنها هم حتی به او فرصت ندادند. او برای اینکه کارمند کی.اف.سی (فست فود زنجیره ای معروف) نیز اقدام کرد. 24 نفر بودند اما همه پذیرفتند شدند و تنها مصاحبه شونده ای که بین 24 نفر توسط کی.اف.سی. رد شد او بود. این بخشی از داستان زندگی جک ما (بنیانگدار و مالک علی بابا) است که اکنون 41 میلیارد دلار ثروت دارد.

داستان زندگی او الهام بخش است. اما او یک دیدگاه کلیدی در موفقیت دارد که بسیار جذاب است. او می گوید: اگر می خواهید رمز موفقیت را بدانید، نه از داستان های موفقیت، بلکه از شکست ها و اشتباهات آنها بیاموزید. موفقیت آدم های موفق مثل یک ویترین زیبا و آراسته است که پشت آن پر است از شلختگی، شکست و تاریکی؛ چک های برگشت خورده، زندان، مردود شدن، پذیرفته نشدن، مسخره شدن، اشتباهات احمقانه. پس اگر فقط این ویترین آراسته را ببینیم، یک تصویر توهمی از موفقیت در ذهن ما ایجاد می شود و توانمندی ما را برای مواجهه با شکست ها به شدت کاهش می دهد، چرا که فکر می کنیم، در مسیر موفقیت فرش قرمز پهن کرده اند. برای پی بردن به فرمول و رموز موفقیت یک سلبریتی، قهرمان اجتماعی یا مدیر موفق میلیاردر بهتر است پشت ویترین ها را نگاه کنیم. خود او می خواهم کتابی بنویسند به نام 1001 اشتباه علی بابا! او می گوید من نام شرکتم را 1001 اشتباه می نامم.

☑️⭕️تحلیل و تجویز راهبردی:

شکست و ناکامی جزو لاینفک موفقیت است چه در زندگی شخصی و چه در مدیریت سازمان ها و چه در اداره کشورها. حال که نمی شود شکست را حذف کرد باید از آن حداکثر استفاده را کرد. شش نکته زیر برای استخراج طلای موفقیت از پسماند شکست توصیه می شود:

1- اجازه ندهید یک اشتباه دوبار تکرار شود. اشتباه ایرادی ندارد. اما تکرار دوباره اشتباه خودمان یا اشتباه رایج دیگران، قابل قبول نیست.

2- از شکست غیرقابل جبران اجتناب کنید، از ریسک های بزرگ که ممکن است کیان زندگی/سازمان/خانواده شما را نشانه بگیرد پرهیز کنید. در عوض استراتژی «شکست های کوچک آموزنده و آگاهانه» را در پیش بگیرید.

3- شکست هایتان را با همان دقت پیروزی هایتان تحلیل کنید. با همان دقت! چرا؟ اگه از یک شکست چیزی نیاموزید، تبدیل به اشتباهی میشود که دوباره تکرار خواهد شد.

4- دیر یا زود شکست می خورید. دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. ممکن است موفقیت همیشه با شکست شروع نشود ولی باید انتظار شکست را داشت و آن را پذیرفت. پس همین الان خود را برای شکست آماده کنید.

5- شکست ها را به رسمیت بشناسید. افراد پیشرو لجبازی نمی کنند بلکه خاضعانه شکست را می پذیرند و یاد می گیرند. با انکار واقعیت چیزی عوض نمی شود.

6- از چرایی منفی به چگونگی مثبت حرکت کنید. چرایی منفی یعنی مدام از خود بپرسیم که چرا من؟ چه گناهی کردم که این بلا/بدشانسی سراغ من آمد؟ و چرا من لایق چنین بدبیاری هستم؟ اما چگونگی مثبت این است که از خود بپرسم چگونه می توانم در نوبت بعدی یک گام به پیش بردارم؟ چگونه می توانم احتمال موفقیتم را بیشتر کنم؟ چگونه می توانم از کسانی که موفق شدند، الگوبرداری کنم؟

خداوند فرمود «این روزگار است كه هر دم آن را به مراد كسى مى‌گردانیم!» یعنی روزی شکست و روزی موفقیت. همین گردش روزگار و بالا و پایین هاست است که مسیر تکامل و تعالی را فراهم می کند. از گردش روزگار خودمان و دیگران بیاموزیم و فراموش نکنیم که سختی ها فانی اند و سرسخت ها باقی.

مجتبی لشکربلوکی

برچسب ها : می خواهم پشت ویترینت را ببینم!،

زیباترترین "معماری" من ،

ساختن "ذهن و دل" خویشتن است .

در گستره ی وسیع اندیشه ی خود ،

سازه ای باید ساخت ،

با ستونهایی برافراشته از افکارم …

و مصالح ، همه از جنس امید ،

زندگانی آنجاست

نوع مطلب : اخلاقی،
برچسب ها : میتوان زیبا زیست،
جمعه 25 اسفند 1396

هر گاه عیبی در من دیدی،به خودم خبر بده نه کسی دیگری...

چون تغییر آن دست من است!!!

کار اولت باعث پیشرفت و بهبودم میشود اما گزینه دوم غیبت است و مرا در تاریکی نگه میدارد...

چرا موقعی که چیز منفی در کسی می بینیم، جز خودش همه را خبر میدهیم؟؟؟

جمله ای که در یک هتل نوشته بود، شگفت زده ام کرد :

"اگر سبب رضایتت شدیم از ما سخن بگو و گرنه با خود ما بگو"

بر خود تطبیقش دهیم تا غیبت از میانمان از بین برود!!!

نصیحت کن اما رسوا نکن!!!

سرزنش کن اما جریحه دار نکن!!!

بهشت وعده دور از دسترسی نیست اگر بی بهانه خوب باشیم.

نوع مطلب : اخلاقی،
برچسب ها : نصیحت کن اما رسوا نکن،
جمعه 25 اسفند 1396

آمازون.کام یا آمازون دات کام، (به انگلیسی: Amazon.com) شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی است، که در سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس، در شهر سیاتل، واشینگتن تأسیس شد.

این شرکت فعالیت جدی خود را در سال ۱۹۹۵ با عنوان فروشگاه آنلاین کتاب، آغاز کرد، سپس اقدام به فروش محصولات نو یا دست‌دوم از طریق اینترنت نمود. شرکت آمازون هم‌اکنون کتاب، سی‌دی، دی‌وی‌دی، بسته‌های نرم‌افزاری و حتی کفش و لباس نیز عرضه می‌کند و امروزه بیشترین درصد فروش را در بین سایر فروشگاه‌های اینترنت دارد. وب‌گاه آمازون، بخش اعظم از کسب‌وکار این شرکت به‌شمار می‌آید، که طیف وسیعی از خدمات و کالاها، از طریق آن عرضه می‌گردد. از ویژگی‌های این وب‌گاه، امکان ورق زدن و مطالعه نسخه الکترونیکی اغلب کتاب‌هایی است، که در این وب سایت برای فروش گذاشته شده‌است. این شرکت همچنین با کمک تکنولوژی‌های نوین چاپ و تولید کتاب، اقدام به ارائه کتاب‌هایی بر اساس سیستم چاپ بنابر تقاضا نموده‌است، که در این روش بجای چاپ و انبار کتاب در تعداد وسیع، تنها با نگهداری فایل الکترونیکی کتاب‌ها، پس از سفارش مشتری، اقدام به چاپ و تولید یک یا چند نسخه از کتاب نموده، آن‌ها را به آدرس مشتری ارسال می‌کند.

کپیتال گروپ هم‌اکنون با در اختیار داشتن ۶٫۲٪ درصد از سهام آمازون، بزرگترین سهام‌دار آن محسوب می‌شود. بخشی از سهام شرکت آمازون.کام نیز در بازار بورس نزدک معامله می‌شود. این شرکت جزئی از شاخص‌های اس اند پی ۵۰۰ و نزدک۱۰۰ به‌شمار می‌آید. وب‌گاه‌های الکسا اینترنت، دیجیتال فتوگرافی رویو، گودریدز و بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها، متعلق به آمازون.کام می‌باشند.

وب‌گاه آمازون که به عنوان بزرگترین کتابفروشی آنلاین دنیا شناخته می‌شود؛ در سال ۲۰۱۴ معادل ۶۳ درصد فروش آنلاین کتاب و ۴۰ درصد کل فروش کتاب دنیا را از طریق خرده فروشی به دست آورد. این میزان فروش رکوردی جهانی بود که یک فروشگاهی وبسایتی به آن دست یافت. آمازون همچنین بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایالات متحده محسوب می‌شود و در وب‌گاه خود به جز کتاب، محصولات متنوعی چون پخش‌کننده دی وی دی و بلو ری، ام پی تری پلیر، انواع نر م افزار، بازی ویدئویی، وسایل الکترونیکی، زیورآلات، مبلمان، غذا، اسباب بازی و پوشاک نیز می‌فروشد؛ و شما می‌توانید با استفاده از گیفت کارت آمازون نیز از وب سایت آمازون خرید کنید. این وبسایت از چند سال پیش همچنین وارد عرصه تولید اسمارت فون، تبلت، کتابخوان دیجیتال، تلفن و تلویزیون دیجیتال هم شده‌است

آمازون همچنان در میان آمریکائیان در حال گسترش است. فروش این شرکت در سراسر جهان بیشتر از فروش اینترنتی ۲۰ خرده فروش بعدی در آمریکا می‌باشد. علاوه بر این، مدیران این غول فروش اینترنتی دنیا انتظار دارند که در سال ۲۰۱۶ درآمدی بالغ بر ۱۳۷ میلیارد دلار کسب کرده باشند که این رقم نسبت به سال گذشته با ۲۸ درصد افزایش همراه است

بنیانگذار شرکت آمازون، جف بیزوس

این شرکت به عنوان یک نتیجه از آنچه که بنیانگذار آمازون، جف بیزوس، «چارچوب کمینه سازی پشیمانی» نامیده، تأسیس شده‌است، که تلاش‌هایش را برای از بین بردن هرگونه پشیمانی برای غیبت در انعکاس کسب و کار اینترنتی در آن زمان توصیف می‌کرد. در سال ۱۹۹۴، بیزوس شغل خود را به عنوان معاون رئیس D. E. Shaw & Co. را رها کرد و به سیاتل، واشینگتن نقل مکان کرد. او شروع به کار بر روی یک طرح تجاری که در نهایت تبدیل به Amazon.com شد کرد. در ۵ ژوئیه، ۱۹۹۴، بیزوس این شرکت را با نام Cadabra تأسیس کرد. چند ماه بعد، پس از اینکه یک وکیل نام اصلی شرکت را اشتباهاً «مرده» (cadaver) شنید، نام شرکت را به Amazon.com تغییر نام داد. در سپتامبر ۱۹۹۴، بیزوس آدرس اینترنتی Relentless.com را خریداری کرد و به‌طور خلاصه به نام فروشگاه بی نظیرش نامگذاری کرد، اما دوستانش به او گفتند که این نام کمی شوم است اما دامنه هنوز متعلق به بیزوس است این شرکت در سال ۱۹۹۵ به عنوان Amazon.com بر بستر اینترنت منتشر شد

بیزوس، نام آمازون را از یک لغت‌نامه انتخاب کرد. او در «آمازون» مستقر شد زیرا این مکان «عجیب و غریب و متفاوت» بود، درست همان‌طور که او برای شرکت اینترنت خود پیش‌بینی کرده بود. وی خاطر نشان کرد رودخانه آمازون بزرگترین رود در جهان بوده و قصد دارد فروشگاه خود را بزرگترین در جهان کند. بیزوس به یک خبرنگار گفت: «هیچ چیزی در مورد مدل ما وجود دارد که نتوان در طول زمان کپی کرد، اما شما می‌دانید، مک دونالد کپی شده‌است ولی هنوز یک شرکت میلیون دلاری بزرگ است. این به خاطر نام تجاری آن است. نام‌های تجاری در بستر اینترنت خیلی مهمتر از برندها در دنیای فیزیکی هستند.» علاوه بر این، نامی که با «A» آغاز می‌شود، در ابتدای فهرست‌هایی که بر اساس الفبا مرتب می‌شوند قرار می‌گیرد.

پس از خواندن یک گزارش از آینده اینترنت که رشد تجارت وب سالانه را ۲۳۰۰٪ را پیش‌بینی کرده بود، بیزوس لیستی از ۲۰ محصول را که می‌تواند به صورت آنلاین عرضه شود، ایجاد کرد. او لیست را به پنج محصول که امیدوارکننده تر بودند محدود کرد که شامل دیسک‌های فشرده، سخت‌افزار کامپیوتر، نرم‌افزار کامپیوتر، فیلم‌ها، و کتاب‌ها بود. بیزوس در نهایت تصمیم گرفت که کسب و کار جدید خود را به سمت فروش کتاب آنلاین، به دلیل تقاضای بزرگ در سراسر جهان برای ادبیات و قیمت پایین کتاب ببردبدین ترتیب، آمازون در پارکینگ خانه بیزوس در بلویو، واشینگتن تأسیس شد

الکسا

الکسا یکی از زیرمجموعه‌های آمازون بوده‌است که سود زیادی را نصیب این شرکت نموده‌است. بر اساس گزارش‌ها، الکسا به تنهایی در سال ۲۰۱۶ برای آمازون ۳۳۰ میلیون دلار درآمد داشته‌است و متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۶۰۰ میلیون دلار نیز خواهد رسید

وبسایت

دامنه amazon.com در سال ۲۰۰۸ سالانه حداقل ۶۱۵ میلیون بازدیدکننده داشته‌است آمازون تا ابتدای سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۳۰ میلیون مشتری را به وب سایت خود در آمریکا جذب کرد.[۲۱] همچنین این شرکت به شدت مبلغ زیادی بر روی ظرفیت سرورهایش برای وب سایت خود سرمایه‌گذاری کرده‌است، به خصوص برای پاسخگویی به ترافیک بیش از حد در فصل تعطیلات کریسمس در ماه دسامبر

برچسب ها : آمازون،
پنجشنبه 24 اسفند 1396

احساسات از طریق ژن منتقل نمی‌شوند :

محققان دانشگاه کمبریج با مطالعه خاستگاه ژنی بعضی از رفتارهای اجتماعی انسان دریافتند که احساسات یک مفهوم قابل یادگیری است و از طریق ژن‌ها منتقل نمی‌شوند .

میگنا: به گزارش تلگراف، در این مطالعه که از نظر تعداد شرکت‌کنندگان در حوزه ژنتیک در جایگاه نخست قرار دارد، برای اولین‌بار مشخص شد که تنها 10 درصد از احساسات انسان به ژن‌ها وابسته است.

نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از ویژگی‌ها و توانایی‌های اجتماعی و احساسی انسان در طول فرایند حضور در اجتماع فرا گرفته می‌شود و  در واقع فاکتورهای احساسی انسان در فرایند تربیت و محیط تشکیل می‌شوند.

وارن وارییر، دانشجوی دکتری دانشگاه کمبریج و مسئول این مطالعه گفت: این سری از تحقیقات صرفا با هدف شناسایی همان بخش اندک تاثیرات ژنی در بروز احساسات و رفتارهای انسان آغاز شده است.

وی در ادامه افزود: ما بر این باوریم که ویژگی‌های رفتاری یک نفر از هر 10 نفر تحت تاثیر مستقیم ژن‌ها قرار دارد، اما همان 10 درصد نیز از نظر چیرگی در انتقال صفات مهم است و حتما باید مورد بررسی قرار گیرد.

محققان دانشگاه کمبریج برای کسب اطمینان از صحت نتایج این تحقیق، اطلاعات ژنی 46 هزار مشتری یک مرکز خدمات ژنتیک را بررسی کردند. سپس از هر یک از شرکت‌کنندگان تقاضا کردند تا با تکمیل یک فرم نظرسنجی مربوط به احساسات، در تکمیل بانک اطلاعاتی این مطالعه همکاری کنند.

محققان در ادامه نتایج نظرسنجی را با شاخص EQ یا هوش هیجانی بررسی کردند تا در نهایت به سهم ژن‌ها در بروز فاکتورهای احساسی پی ببرند.

منبع : میگنا

برچسب ها : احساسات از طریق ژن منتقل نمی‌شوند،
پنجشنبه 24 اسفند 1396

آثار منفی افسردگی بر مغز انسان :

بنا به مطالعه‌ای جدید، ابتلا به افسردگی برای مدتی طولانی می‌تواند باعث بروز تغییراتی در ساختار مغز شود. آگاهی به این مساله، می‌تواند درمان‌های موثری را در اختیارمان قرار دهد. محققان دریافتند، افرادی که برای بیش از یک دهه دچار افسردگی باشند، در مقایسه با افرادی که با افسردگی کوتاه مدتی روبه‌رو بودند، التهاب مغزی بیشتری را تجربه می‌کنند. بر اساس یافته‌های محققانی از مرکز سلامت ذهنی و اعتیاد در کانادا، این نشان‌دهنده‌ی مرحله‌ی بیماری متفاوتی است و شاید دلیلی برای آغاز درمان مراحل مختلف افسردگی باشد؛ درست مانند مراحل مختلف برخی بیماری‌های مغزی.

محقق ارشد «جِف مِیر»، بیان کرد: «التهاب زیاد در مغز، واکنشی عادی در بیماری‌های مغزی انحطاط‌کننده است؛ بیماری‌هایی نظیر آلزایمر و پارکینسون.» دانشمندان افسردگی را به‌مانند بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون در دسته‌ی بیماری‌های مغزی انحطاط‌کننده قرار نمی‌دهند، اما براساس مطالعه‌ی جدید، شاید در طولانی‌مدت پیشرفت کند. در این مطالعه، ۲۵ نفر شرکت کردند که افسردگی‌شان به مدت بیش از ۱۰ سال درمان نشده بود؛ ۲۵ نفر از شرکت‌کنندگان هم برای کمتر از ۱۰ سال به افسردگی مبتلا بودند. گروهی تحت کنترل‌، متشکل از ۳۰ نفر نیز فاقد افسردگی بودند. این جامعه‌ی آماری زیاد بزرگ نیست؛ به همین منظور، نباید سریع اقدام به نتیجه‌گیری کنیم.

نتایج به‌دست آمده سرنخ تازه و جالبی هستند که بر اتفاقات درون مغز فرد افسرده دلالت دارند. افرادی که برای مدتی طولانی با افسردگی دست و پنجه نرم کرده‌اند، تا ۳۰ درصد پروتئین «TSPO» در مغزشان داشتند. این پروتئین بر وجود التهابی اشاره دارد که در صورت اضافه‌کاری سلول‌های ایمنی دستگاه عصبی مرکزی، به‌وجود می‌آید. همچنین، میزان التهاب در افراد مبتلا به افسردگی طولانی‌مدت بیشتر از گروه تحت کنترل بود.

سلول‌های ایمنی دستگاه عصبی مرکزی، در حفظ سلامت مغز نقش اساسی دارند، اما زمانی که این سلول‌ها التهاب بیشتری ایجاد کنند، مشکلاتی پدید می‌آید. پروتئین «TSPO» در طی نوعی عکس‌برداری مغزی معروف به توموگرافی نشر پوزیترون مورد بررسی قرار گرفت. گروه محققان در سال ۲۰۱۵ تلاش کردند تا رابطه‌ی میان التهاب مغز و افسردگی را مطالعه نمایند و البته به نتایج مثبتی هم دست پیدا کردند.

گام بعدی این است که داده‌های بیشتری را جمع‌آوری کنیم، اما شاید پزشکان بتوانند از روش‌های مختلفی بر اساس مدت زمان افسردگی شخص استفاده کنند و یا دارویی‌هایی را که التهاب را مورد هدف قرار می‌دهند، تجویز نمایند. این تنها راه نیست که التهاب می‌تواند نشانه‌هایی را در مغز بر جای بگذارد. سال گذشته، در مطالعه‌ای بر روی بیش از ۳،۴۶۱ نفر رابطه‌ای میان افسردگی و کاهش یکپارچگی در ماده‌ی سفید مغز افراد شناسایی شد. سایر مطالعات نشان داده‌اند که افسردگی مداوم، می‌تواند ناحیه‌ی هیپوکامپ مغز را کوچک‌تر کند و مشکلاتی در قسمت‌های رفتار، عواطف و حافظه بر جای بگذارد.

چیز پیچیده‌ای است، اما هرگونه مطالعه‌ای که اطلاعات بیشتری درباره‌ی افسردگی و اثرات آن بر سلامت ذهنی و فیزیکی به ما بدهد، می‌تواند در درمان افسردگی مفید واقع شود. محققان خواهان انجام تحقیقات بیشتری بر روی بیماران هستند و امیدوار هستند در پایان این تونل تاریک، به نقطه‌ی روشنی دست یابند.

منبع: مجله علمی ایلیاد/سایک نیوز

برچسب ها : آثار منفی افسردگی بر مغز انسان،

گروه علی‌بابا

Alibaba com logo.svg.png

گروه علی‌بابا (به انگلیسی: Alibaba Group Holding Limited) (به چینی: 阿里巴巴集团控股有限公司)، یک شرکت تجارت الکترونیک چینی است که فروش و خدمات پس از آن را به شکل مصرف‌کننده به مصرف‌کننده، بنگاه به مصرف‌کننده و بنگاه به بنگاه از طریق پورتال وب فراهم می‌کند.

این گروه در زمینه‌هایی چون: فروشگاه اینترنتی، یک سیستم خرده فروشی، و رایانش ابری فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۱۲ دو پرتال علی بابا ۱٫۱ تریلیون دلار معادل ۱۷۰ میلیارد دلار فروش داشته‌است؛ که این رقم بیشتر از مجموع فروش دو رقیب خود یعنی آمازون و ای بی می‌باشد. در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴ علی بابا ۲۳۱ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد. به دنبال عدم توافق در عرضه عمومی با رگولاتوری هنگ کنگی در سپتامبر ۲۰۱۳ این هلدینگ جهت عرضه اولیه وارد ایالات متحده شد. هم‌زمان با عرضه اولیه، ارزش علی بابا به میزان ۲۱٫۸ میلیارد دلار رسید. این وب سایت اینترنتی به‌ای بی شباهت دارد و در آن میلیاردها کالا ارائه می‌شود، همچنین این وب سایت جز ۲۰ وب سایت برتر دنیا به‌شمار می‌رود. ۶۰ درصد بسته‌های تحویلی در مارس ۲۰۱۳ مربوط به کاربران چینی بوده‌است. گروه علی بابا در سال ۱۹۹۹ توسط جک ما پایه‌گذاری شده‌است. پرتال علی بابا با ایده ارتباط بین تولیدکنندگان چینی و مشتریان ورای مرزهای چین کسب و کار خود را آغاز نمود. ۸۰ درصد فروش آنلاین در کشور چین توسط گروه علی بابا انجام می‌گیرد.

تاریخچه گروه علی بابا

کمپانی گروه علی بابا در سال ۱۹۹۹ در آپارتمان مدیر عامل امروز این شرکت جک ما در پکن افتتاح شد. جک ما توضیح می‌دهد:

یک روز در سانفرانسیسکو در کافی شاپ نشسته بودم و فکر می‌کردم که اسم علی بابا خوبه؛ و هنگامی که گارسون آمد از وی پرسیدم علی بابا را می‌شناسی؟ اون گفت بله می‌شناسم، پرسیدم در موردش چه می‌دونی؟ گفت علی بابا و ۴۰ دزد؛ و من گفتم آره خودشه! به خیابان رفتم و از عابران که از ملیت‌های مختلفی چون هندی، آلمانی، چینی، ژاپنی و ... بودند همین سؤال را پرسیدم و همگی همان جواب را دادند. علی بابا به راحتی تلفظ میشه و در همه جهان شناخته شده‌است

مدیرعامل گروه علی بابا

جک ما مدیرعامل گروه علی بابا در سال ۲۰۱۴ در زمان عرضه اولیه سهام علی بابا با ۲۰٫۸ میلیارد دلار در جایگاه ۳۶ میلیاردرهای جهان قرار دارد. مجموعه رستوران‌های کی اف سی جک ما را در دورانی که به دنبال شغل برای خود بود را به علت قد کوتاه و لاغر اندام بودن استخدام نکرد.

جدول زمانی گروه علی بابا

در دسامبر ۱۹۹۸ جک ما و ۱۷ نفر دیگر از مؤسسین، نسخه اولیه فروشگاه اینترنتی علی بابا را افتتاح نمودند.

از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ گروه شرکت‌های علی بابا در مجموع ۲۵ میلیون دلار از سافت بانک، گلمن سک و چند مؤسسه دیگر سرمایه جذب نمود.

در دسامبر ۲۰۰۱ وب سایت علی بابا به سودآوری رسید.

در می ۲۰۰۳ تااوبااو بستر لازم برای تجارت الکترونیکی را فراهم نمود.

در دسامبر ۲۰۰۴ درگاه پرداخت علی بابا علی پی بر بستر تااوبااو به عنوان یک کسب و کار جداگانه فعالیت خود را آغاز نمود.

در اکتبر ۲۰۰۵ گروه علی بابا همکاری مشترک را با یاهو چین و کمپانی یاهو آغاز نمود.

در نوامبر ۲۰۰۷ به‌طور موفقیت آمیزی وارد بورس هنگ کنک شد.

در آوریل ۲۰۰۸ تااوبااو یک وب سایت خرده فروشی به عنوان یک مکمل برای مرکز خرید خود راه اندازی نمود.

در سپتامبر ۲۰۰۸ گروه علی بابا بخش تحقیق و توسعه خود را راه اندازی نمود.

در سپتامبر ۲۰۰۹ گروه علی بابا در دهمین سالگرد افتتاح، سیستم محاسبه گر ابری خود را راه اندازی کرد.

از می ۲۰۱۰ گروه علی بابا برای کمک به محیط زیست ۰٫۳ درصد از درآمد سالانه خود را برای محافظت از محیط زیست سرمایه‌گذاری می‌کند.

در اکتبر ۲۰۱۰ تااوبااو نسخه اولیه موتور جستجو خرید آنلاین را راه اندازی نمود.

در ژوئن ۲۰۱۱ تااوبااو به سه شرکت تقسیم گردید.

در ژوئیه ۲۰۱۱ محاسبه گر ابری علی بابا اولین سیستم موبایلی خود را راه اندازی نمود.

در ژانویه ۲۰۱۲ Tmall.com نام چینی خود را برای آغاز برندسازی مجدد تغییر داد.

در مارس ۲۰۱۴ علی بابا به قصد خود برای ورود به بازار آمریکا اشاره کرد.

در ۶ می ۲۰۱۴ گروه علی بابا به تکمیل مستندات جهت ورود به بازار آمریکا، به عنوان بزرگترین عرضه عمومی در تاریخ آمریکا پرداخت.

در ۵ ژوئن ۲۰۱۴ گروه علی بابا به خرید ۵۰ درصد سهام تیم فوتبال گوآنجو اورور گرند که عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۱۳ را کسب نمود به مبلغ ۱۹۲ میلیون دلار اقدام نمود.

در ژوئن ۲۰۱۴ گروه علی بابا شرکت ارایه‌کننده اینترنت در چین UCWeb را خریداری نمود ولی مبلغ این قرارداد هرگز فاش نشد