مدیریت و اخلاق
دنیا امروزنیازمند مدیران با اخلاق است
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


اگر می‌خواهید در اوج بمانید، باید به همان اندازه سخت‌تر كار كنید.

مدیر وبلاگ : دکتر بهرام جاویدی نژاد
نظرسنجی
به چه میزان از مطالب این وبلاگ راضی هستید؟






برچسبها

 

 

تکنولوژی تولید لاستیک هواپیما

 

این واقعیت که یکی از مهمترین و حساس ترین تایر ها در جهان تایر هواپیماست، امری دور از ذهن نیست. در این قسمت اطلاعاتی اجمالی درباره این محصول و تکنولوژی تولید آن، در اختیار شما قرار میگیرد.

 

با پیشرفت علم هوانوردی و زیاد شدن سرعت و وزن هواپیما ٬ نگهداری و به حرکت در آوردن آن بر روی زمین با اشکالات عدیده ای روبرو می شد. لاستیک های هواپیما ضمن اینکه بر روی زمین نگهدارنده وزن هواپیما هستند ٬ ضربه های وارده هنگام نشست و برخاست هواپیما را جذب می کنند و همچنین نگه دارنده و کنترل کننده گردش هواپیما با اطراف می باشند. درکل ضریب ایمنی هر فرود و برخاستی را کنترل می کنند. این تایر ها (بستگی به اندازه هواپیما) باید توان مقاومت در برابر سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت و توان ۳۳ تن بار را داشته باشند. فشار باد استاندارد این تایر ها معمولا psi220 می باشد (فشار باد در تایرهای سواری معمولا psi30 می باشد). این تایرها در مقابل باران، برف، گرما و سرما مقاومت زیادی دارند. مثلا تحمل ۴۲۰ درجه فارنهایت از ویژگی این تایرها می باشد.

 

لاستیک های جدید از نظر شکل و ساختمان به ۴ قسمت اصلی تقسیم می شوند:

۱- حلقه : درون حلقه لاستیک و جایی که با رینگ چرخها ارتباط پیدا می کند سیم های فولادی بهم پیچیده ای وجود دارد که مقاومت آن به وزن و فشار وارده با تایر بستگی دارد.

۲- تویی : لایه های داخلی که کار تیوپ لاستیک را انجام می دهند. بین آخرین لایه از داخل و عاج تایر از خارج امتداد دارد و کاملآ فشرده است تا هوای فشرده داخل لاستیک راهی برای خروج نداشته باشد. تویی لاستیک ها با لایه ای از نخ نایلون بسیار محکم که به وسیله روکش های لاستیکی پوشش داده شده اند تشکیل شده است.برخی از لاستیک ها به جای لایه های لاستیکی از صفحه های مخصوص استفاده می شود که این صفحه ها فشار وارد بر تایر را با تمام نقاط تایر تقسیم می کنند. و مانع از وارد شدن فشار نقطه ای به هنگام فرود می گردند. 

۳- نشان گر زمان تعویض : در بیشتر تایرها لایه های قرمز رنگی بین آخرین لایه لاستیک بعد از عاج چرخ ها قرار گرفته تا با فرسایش لایه رویی و نمایان شدن آن ٬ زمان تعویض تایر مشخص شود.

۴- عاج تایر : عاج لاستیک عامل مهمی در مقاومت و مانع بزرگی در سریدن تایر روی زمین مخصوصاً در شرایط بارانی و برفی است. این لایه لاستیکی قطور که سطح خارجی بخش نگهدارنده لاستیک را پوشش می دهد ٬ حافظ سطح خارجی تایر در مقابل کوبیده شدن ٬ بریده شدن و فرو رفتن اجسام خارجی با داخل تایر در موقع پارک و تاکسی کردن می باشد.

چهار فرورفتگی و شیار در سطح تایر مشخصه ای برای تایرهایی که لایه های آن از لاستیک و نخهای نایلونی پیچیده و درهم تشکیل شده است ٬ که برای استحکام بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند. در حال حاضر این نوع تایرها می توانند در باندهای خشک و مرطوب بهترین کارایی را عرضه کنند. تایرها در مقابل حرارت مقاوم بوده و تا ۴۲۰ درجه فارنهایت حرارت را تحمل می کنند. چنانچه حرارت از این مقدار تجاوز کند روی رینگ تعدادی دریچه بنام " فیوز پلاگ " نصب شده که براثر زیاد شدن حرارت ذوب شده و فشار هوای داخل لاستیک را تخلیه کرده و مانع از انفجار می گردند.

باد لاستیکها بجای هوای معمولی از نیتروژن پر شده است. چون نیتروژن یک گاز خنثی و ارزان و در دسترس هست و از نظر جرم حجمی هم برای اینکار مناسب هست.ضمنن در صورت آتش گرفتن لاستیک یا ترکیدن آن به عنوان یک خاموش کننده در صورت نشت عمل میکند و در موقع  فرود آمدن هواپیما  (Landing)  که فشار زیادی به لاستیکها وارد می شود و گرمای لاستیک بالا می رود بطوریکه دود آبی از آن بیرون می آید از بالا رفتن دمای لاستیک و آسیب دیدن و آتش گرفتنش جلوگیری می کند .

نیتروژن گاز سبگی بوده و نسبت به گازهای خنثی دیگر ارزان تر است در زمان داغ شدن موقع  فرود LDGامکان ترکیدن آن کم است و در زمان آتش سوزی مثل اکسیژن مشتعل نمی شود.

برخلاف اتوموبیل، هیچ برند لاستیک بی کیفیتی در این صنعت وجود ندارد. حتی ارزانترین برندهای لاستیک نیز به جهت حساسیت و ایمنی صنعت هوانوردی مجبور به گذراندن تستهای سختگیرانه مربوطه هستند. سازندگان این نوع تایر ها: بی اف گودریچ و گودیر (ایلات متحده)، دانلوپ، بریجستون و یوکوهاما (ژاپن) و میشلن (فرانسه) می باشند. میشلن تنها سازنده تایر شاتل های فضایی ناسا می باشد.






نوع مطلب : علمی، 
برچسب ها : تکنولوژی تولید لاستیک هواپیما،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
یکشنبه 19 فروردین 1397
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

تاریخ روز