مدیریت و اخلاق
دنیا امروزنیازمند مدیران با اخلاق است
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


اگر می‌خواهید در اوج بمانید، باید به همان اندازه سخت‌تر كار كنید.

مدیر وبلاگ : دکتر بهرام جاویدی نژاد
نظرسنجی
به چه میزان از مطالب این وبلاگ راضی هستید؟






برچسبها

نظریه هربرت سایمون      

 

 سایمون بر این اعتقاد است كه در هر نظریه اداری

 « تصمیم گیری » باید محور اصلی را تشكیل دهد . 

هنگامی كه افراد برای دست یافتن به هدف معینی فعالیت های

 خود را هماهنگ می كنند ، در واقع آگاهانه تصمیم می گیرند كه

 چه راهی را از بین طرق مختلف برای عمل ، انتخاب كنند .

 

    علاوه بر این ، « سایمون » اعتقاد دارد كه تصمیم گیرنده 

معمولاً در جستجوی یافتن   « تصمیم بهینه » به مفهوم اقتصادی

 آن نیست و غالباً به یك « تصمیم رضایتبخش » اكتفا می كند .

 به عبارت دیگر ، تصمیم گیرنده به محض این كه راه حلی بیابد

 كه از آن طریق بتواند ضمن تایید برخی از نیازمندی های تعیین شده ، 

به هدف اصلیش دست یابد ، آن راه 

حل را بر می گزیند و از جستجو برای یافتن بهترین راه حل دست می كشد .

 حال آن كه در شرایطی می توان تصمیم عقلانی گرفت كه

 اولاً كلیه شقوق ممكن برای حل مسئله مورد بررسی قرار گیرد ،

 ثانیاً میزان قابلیت پیش بینی نتایج و پس آمدهای هر یك از شقوق 

مشخص می شود ، 

ثالثاً میزان دقت ارزیابی و درجه بندی نتایج پیش بینی شده از


 لحاظ قابل اجرا بودن


 آنها برآورده شود ، و بعد از همه این مراحل ، راه حلهای بهینه انتخاب شوند

.

 

          از سوی دیگر ، « سایمون » ضمن اهمیت قائل شدن برای 

مشاركت و همكاری افراد در تصمیم گیری های سازمانی ، 

براین عقیده است كه افراد هنگامی كه عضویت سازمانی را می پذیرند 

در واقع تا حدود قابل ملاحظه ای استقلال خود را در تصمیم گیری از دست 

می دهند . به عبارت دیگر ، به سازمان اجازه می دهند تا حدودی در تصمیمات

 آنها نفوذ كند . حال باید دید كه سازمان از طریق چه مكانیزمهایی نفوذ خود

 را در تصمیمات هر یك از اعضاء اعمال می كند و چگونه تصمیمات آنها را با

 هدفها و برنامه های سازمان پیوند می دهد . به عقیده سایمون این مكانیزمها

 عبارتند از :

 

         الف ) تقسیم كار : 

تقسیم كار یكی از بنیادی ترین تدابیری است 

كه سازمانها برای محدود كردن حوزه تصمیمات افراد به كار می گیرند . 

با واگذار كردن وظایف معینی به افراد ، در واقع آنها به جهتی هدایت می شوند

 كه توجه خود را صرفاً به مسایلی معطوف كنند كه مرتبط به این وظایف باشد .

 

         ب ) تعیین روش انجام كار ( روشهای استاندارد برای انجام كار ) :

 از طریق استاندارد كار و تعیین جزئیات مراحل انجام كار نیز می توان 

افراد را تا حدودی از رفتن به دنبال راه حلهای شخصی بازداشت .

 

         ج ) اختیار :

 تعیین میزان صلاحیت و اختیار افراد در تصمیم گیری 

نیز عامل مهم دیگری در اثر گذاری تصمیمات سازمانی به شمار می آید . 

به این طریق كه سیاستهای كلی و تصمیمات مهم در راس هرم سازمانی 

به وسیله مدیر اتخاذ می شود و به رده های پایین تر سلسله مراتب سازمانی

 منتقل می شود تا به صورت راهنما و ضابطه برای  تصمیم گیری مورد

 استفاده قرار گیرد .

 

          د ) نظام ارتباطات : 

چهارمین عامل مهم اثرگذاری در تصمیم گیری فردی ،

 نظام ارتباط است . از طریق مجاری ارتباطات است كه اطلاعات ضروری

 یا حقایق تصمیم ، در جهات مختلف منتقل می شود .

 

           ه ) آموزش : 

آموزش و تلقین نیز ابزارهای پرقدرتی برای 

اثرگذاری بر تصمیم گیری افراد هستند . با استفاده از این ابزارها

 سعی می شود اطلاعات ، ارزش ها و مقررات , آن چنان در باطن افراد 

رسوخ داده شود كه جزئی از اعتقادات آنها را تشكیل دهد .

 به این ترتیب ، تصمیمهایی كه افراد می گیرند ، با هدفهای كلی سازمان

 منطبق و سازگار خواهد بود .

 

 






نوع مطلب : مدیریتی، 
برچسب ها : نظریه هربرت سایمون،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
چهارشنبه 15 فروردین 1397
چهارشنبه 15 فروردین 1397 02:46 ب.ظ
آغوش توست خانه موروثی ام ولی
کو آن جسارتی که چنین ادعا کنم؟
تقدیم به شما توسط فهیمه
دکتر بهرام جاویدی نژادسلام و عرض ادب از لطف و محبت شما شرمنده و سپاسگزارم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

تاریخ روز