مدیریت و اخلاق
دنیا امروزنیازمند مدیران با اخلاق است
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


اگر می‌خواهید در اوج بمانید، باید به همان اندازه سخت‌تر كار كنید.

مدیر وبلاگ : دکتر بهرام جاویدی نژاد
نظرسنجی
چه مطالبی را در وبلاگ بیشتر می پسندید












 

روغن ترمز یا مایع ترمز

 

سیالی است که وظیفه انتقال فشار هیدرولیکی از پمپ ترمز

به سیلندر ترمز را  در خودروهای سبك بنزینی، وانتها  و

 موتور سیكلتها بر عهده دارد که در نهایت موجب فشار

 لنت ترمز بر دیسک یا کاسه ترمز میشود. این مایع بدلیل

خصلت عملکرد خود باید دارای حداقل تراکم پذیری باشد.

همچنین این مایع باید نسبت به حباب هوا حساس بوده و

 اجازه تشکیل حباب را ندهد. تبخیر روغن ترمز باید بسیار

 ناچیز باشد و با قطعات فلزی و پلاستیکی که با آنها در

 تماس است سازگاری داشته باشد.

 

این مایع، ترکیبی مصنوعی(سنتزی) است که قسمت اعظم

 آن از ترکیبات پلی گلیکول اتری تشکیل شده‌است.

 روغنهای ترمز نسبت به رطوبت حساس بوده و با جذب

رطوبت نقطه جوش آنها پائین می‌آید و خاصیت خود را

از دست می‌دهند. نقطه جوش

معمول این روغن‌ها بیش از ۱۸۵ درجه سانتیگراد است

 

روغن ترمز چه خواصی دارد یا باید داشته باشد؟

 

مایع است

سمی و سوزان است.

غیر قابل تراكم است و نباید در دماهای خیلی پایین یخ بزند.

به راحتی در آب حل میشود: در صورت مخلوط شدن یا

 تماس مایع ترمز با آب، خاصیت آن از بین میرود.

رنگ را به سرعت از بین میبرد.

قابلیت جذب رطوبت دارد.  گاهی از دست دادن این خواص

 باعث از بین رفتن كارایی ترمز میشود

یكی از دلایل مهم كند بودن عكس العمل سیستم

 ترمز فساد روغن ترمز است

نقطه جوش بالا:

باید سیالی که به عنوان روغن ترمز مورد استفاده قرار

می گیرد نقطه جوش بالایی

داشته باشد(هنگام عملکرد ترمز گرمای زیادی به روغن ترمز تحمیل می شود.)

 دمای جوشDOT3 در محیط بدون رطوبت 205درجه سانتیگراد و در هنگامیكه

 در معرض رطوبت باشد140 درجه سانتیگراد است. این دما برای DOT4 حدود 230 درجه سانتیگراد است.

روغن ترمز نباید در دمای پایین دچار یخ زدگی شود. و به همین دلیل سیالی که پایه آب داشته باشد نمی تواند به عنوان روغن ترمز مورد استفاده قرار گیرد.

دارای ویسکوزیته مناسبی در دمای پایین باشد تا بتواند به راحتی در لوله ها و مسیر ها جریان یابد.

طیف دمای کار وسیعی داشته باشد یعنی از دما های بالا تا پایین ترین دمایی که خودرو ممکن است در آن کار کند بتواند به خوبی کار کند. و فراریت بسیار کمی داشته باشد.

با تجهیزات و مواد تشکیل دهنده قطعاتی که وظیفه آب بندی سیستم ترمز را دارند مانند اورینگ ها، واشر ها و سازگار باشد.

 





نوع مطلب : علمی، 
برچسب ها : روغن ترمز یا مایع ترمز،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
پنجشنبه 20 مهر 1396
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

تاریخ روز