مدیریت و اخلاق
دنیا امروزنیازمند مدیران با اخلاق است
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


اگر می‌خواهید در اوج بمانید، باید به همان اندازه سخت‌تر كار كنید.

مدیر وبلاگ : دکتر بهرام جاویدی نژاد
نظرسنجی
چه مطالبی را در وبلاگ بیشتر می پسندید











چرا زیرساخت فناوری اطلاعات به تنهایی مزیت رقابتی حساب نمی شود!

 

خلق ارزش توسط فناوری اطلاعات در بانک‌ها در گرو چیزی فراتر از

 صرف هزینه (یا در خوشبینانه ترین حالت سرمایه‌گذاری) به منظور

 تهیه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است. منظور از زیرساخت‌های 

فناوری اطلاعات سخت‌افزار، نرم‌افزار، پایگاه های اطلاعاتی و ذخایر داده، 

شبکه، اطلاعات، برنامه های کاربردی و ابزارهای مبتنی بر فناوری‌اطلاعات است

 که در اختیار پرسنل، مشتریان و سازمان های همکار قرار داده می شود.

 

برای سالیان متمادی فناوری اطلاعات همواره به عنوان یک منبع و قابلیت

 استراتژیک برای سازمان‌ها مطرح بوده است. زیرساخت فناوری اطلاعات

 را می توان جزو منابع ارزشمند سازمان برشمرد که در فرایند خلق ارزش

 در مدلهای کسب و کار مختلف می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند. هرچند

 همواره موضوع نقش فناوری اطلاعات در ایجاد مزیت و خلق ارزش متمایز 

برای بانک‌ها از ابتدای ورود فناوری اطلاعات به سازمان‌ها مورد سوال بوده است.

 

برای پاسخویی به این سوال، حجم سرمایه گذاری انجام شده در سطح 

بانک‌ها برای دست‌یابی به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به عنوان شاخصی

 پر اهمیت در مطالعات این حوزه مورد استفاده قرار گرفته است. با استفاده

 از این شاخص بیشتر به موضوع سنجش رابطه میان میزان سرمایه‌گذاری

 برای تامین زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و بهره‌وری سازمان پرداخته شده است.

 نتیجه مطالعات نشان می‌دهد میزان بالای سرمایه‌گذاری در تامین 

زیرساخت‌های فناوری‌اطلاعات الزاما به معنای توانمندی سازمان 

در خلق ارزش و یا بهره‌وری بیشتر نیست.

 

بسیاری از متخصصین حوزه بانکداری و فناوری اطلاعات زیرساخت‌های

 فناوری اطلاعات را رفته رفته در دسترس‌تر، ارزانتر و قابل تهیه ‌تر از پیش

 می‌دانند، لذا بر این باورند که صرفا داشتن زیرساخت فناوری اطلاعات 

نمی‌تواند مزیت رقابتی برای بانک ها به حساب آید. بلکه مزیت رقابتی

 در گرو چیزی فراتر از فقط زیرساخت فناوری اطلاعات است، 

یعنی "قابلیت فناوری اطلاعات".

 

قابلیت فناوری اطلاعات" کیفیتی است که در آن سطحی از توانمندی

 و ظرفیت برای اجرای امور خاصی به منظور دستیابی به اهداف از پیش

 تعیین شده وجود داشته باشد. به طور کل قابلیت‌ها سبب می‌شوند اقدامات

 مجزای افراد و تیم‌ها از طریق زنجیره‌ای از اقدامات هماهنگ به الگو‌های

 تکرار‌پذیر، موثر و با بهره‌وری بالا در مسیر اهداف، همسو شده و درونی گردند.

 

 

دکتر سید علی مرجائی

 





نوع مطلب : بانکداری، 
برچسب ها : چرا زیرساخت فناوری اطلاعات به تنهایی مزیت رقابتی حساب نمی شود!،
لینک های مرتبط :
دکتر بهرام جاویدی نژاد
یکشنبه 19 شهریور 1396
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

تاریخ روز